ناشران آینده صنعت نشر را فدای نقدینگی نکنند

ابراهیم کریمی در گفت‌وگو با ایبنا:

ناشران آینده صنعت نشر را فدای نقدینگی نکنند

مدیر پخش کتاب دوستان معتقد است برخی از ناشران مسئول اصلی تخفیف‌های نامتعارف در بازار کتاب‌‌اند؛ ناشرانی که می‌خواهند به نقدینگی برسند اما از آسیبی که در آینده متوجه‌شان می‌شود، غافل‌اند.

ناشران آینده صنعت نشر را فدای نقدینگی نکنند

ابراهیم کریمی مدیر مرکز پخش کتاب دوستان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تبعات ارائه کتاب با تخفیف‌های غیرمتعارف در اینترنت گفت: این موضوع دو نتیجه منفی دارد؛ نخست اینکه خریدار کتاب می‌بیند وقتی کتاب با تخفیف‌های بالا عرضه می‌شود این تصور را می‌کند که حتما کتاب‌فروشان سودی بیش از این تخفیف‌ها می‌برند.

 

وی افزود: این درحالی است که کتاب‌فروش ۲۵ درصد درآمد دارد که باید هزینه‌های خود را از آن تامین کند و آنچه که پس از کسب هزینه‌ها باقی می‌ماند، سود کتاب‌فروش خواهد بود.

 

کریمی با بیان اینکه چنین اقداماتی فروش کتاب‌فروش را روزبه‌روز کاهش می‌دهد، عنوان کرد: زمانی که فروش کتاب‌فروش کاهش داشته باشد، ضعیف می‌شود و ناشرانی که به این شکل کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند، امکان رویت و به دست گرفتن کتاب توسط مخاطبان در سراسر کشور را از دست می‌دهند.

 

وی یادآور شد: بهتر این است که ما در صنعت نشر از کتاب‌فروشان حمایت کنیم و هر کسی کار خودش را انجام بدهد و سود کار خود را ببرد. ناشر به عنوان تولیدکننده باید سود تولید خود را ببرد و کتاب‌فروش به‌عنوان تک‌فروش و عرضه‌کننده کالا سود تک‌فروشی را ببرد.

 

کریمی با اشاره به سودهای آنی در جریان فروش اینترنتی کتاب، گفت: این کارها شاید در کوتاه مدت عوایدی برای عده‌ای داشته باشد اما در درازمدت به مجموعه صنعت نشر آسیب می‌رساند و افرادی که به این کار دست زده‌اند باید به چنین نکاتی توجه کنند.

 

وی با رد برخی ادعاها که بیماری کرونا موجب بروز چنین اقداماتی شده است، عنوان کرد: به اعتقاد من این موضوع ربطی به کرونا ندارد و نظیر این مشکل را در نمایشگاه‌های کتاب نیز شاهد هستیم. همیشه ناشرانی هستند که کتاب‌ها را با کیفیت پایین و قیمت‌های بالا منتشر می‌کنند و یا کتاب‌ها را با تخفیف‌های بالا و نامتعارف عرضه می‌کنند.

 

کریمی تاکید کرد: ناشر می‌خواهد زودتر به نقدینگی برسد اما باید بداند اینکه امروز می‌خواهد زودتر به نقدینگی برسد دلیلی نشود که فردا بخشی از پشتوانه و منابع خود را از دست بدهد! بنابراین بهتر است که ما از کتاب‌فروشان در سراسر کشور حمایت کنیم.

 

مدیر مرکز پخش کتاب دوستان با طرح این موضوع که افزایش ویترین و کتاب‌فروشی با حمایت از کتاب‌فروشان شکل می‌گیرد، گفت: باید از فعالان حوزه فروش حمایت کنیم تا افراد به سرمایه‌گذاری در حوزه تاسیس فروشگاه‌های کتاب تشویق شوند. در غیر این صورت و با تداوم تخفیف‌های اینترنتی از سوی برخی ناشران همین تعداد محدود کتاب‌فروشی هم اندک‌اندک تعطیل می‌کنند و این موضوع به نفع صنعت نشر نیست.

 

کریمی با اشاره به فعالیت فروشگاه اینترنتی و عرضه کتاب با تخفیف‌های بالا یادآور شد: کسانی هم که در این فروشگاه‌ها کار می‌کنند کتاب را از ناشر تهیه می‌کنند و اگر ناشر تخفیف نامتعارفی ندهد، فروشگاه اینترنتی نمی‌تواند این تخفیف را به خریدارانش بدهد.

 

به گفته وی، فروش کالا از طریق اینترنت خیلی خوب است و اکنون بسیاری از موزعان و کتاب‌فروشان هم به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند؛ ولی به شرطی که حقوق دیگران رعایت شود و موجب تخریب عده‌ای از همکاران و ضرر و زیان به هم‌صنفی‌ها نشود.

 

کریمی با بیان اینکه عرضه و معرفی کتاب اکنون بیش از تقاضای بازار است، تاکید کرد: ما اگر دچار رکود هستیم، بهتر است تقاضای کتاب را با بیشتر معرفی کردن کتاب‌ها به جامعه و مردم بالا ببریم و این رکود را بهانه نکنیم که با تخفیف بیشتر به کتاب‌فروشان ضربه بزنیم.

 

وی با بیان اینکه در درازمدت این رفتارها به نفع ناشران هم نخواهد بود، گفت: زمانی که کتاب‌فروشان از جانب نشر و موسسه‌ای آسیب می‌بینند، نباید این توقع وجود داشته باشد که کتاب‌فروشان بعدها از آن نشر حمایت کنند، آن‌ها هم به‌نوبه‌خودشان مقابله می‌کنند و کتاب‌های آن ناشر را نمی‌فروشند.

 

مدیر مرکز پخش کتاب دوستان در ادامه صحبت‌هایش افزود: نباید فراموش کنیم که کتاب‌فروشان، ویترین کتاب و سرمایه‌های صنعت نشر هستند و بهتر است تلاش کنیم که ویترین‌ها توسعه پیدا کند.

 

کریمی با تاکید بر ضرورت برخورد با فروش کتاب با تخفیف‌های غیرمتعارف عنوان کرد: اولین نهادی که می‌تواند با این موضوع برخورد کند اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران است؛ زیرا خانه صنفی صنعت نشر به‌شمار می‌آید و بهتر است که در این تشکل به این موضوع پیگیری شود.

 

http://www.ibna.ir/fa/shortint/292568

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو