یادداشتهای یک کتابفروش

اسم #محمد_اسدیان را اولین‌بار روی جلد کتاب #باورها_و_دانسته_ها_در_لرستان_و_ایلام دیدم. کتابی باشکوه که گردآوری و تالیف #محمد_اسدیان_خرم_آبادی و #محمدحسین_باجلان_فرخی و زنده‌یاد #منصور_کیایی است. این کتاب نایاب است و چند سال پیش کلی در حراجی‌کتاب‌های انقلاب گشتم تا یک نسخه‌اش را پیدا کردم به قیمتی بسیار گران.

شانس این را داشتم که #منصور_کیایی را از نزدیک ببینم و چند ساعتی به بهانه‌ی گفتگو برای روزنامه، زانوی ادب بزنم و از کلاس درس‌‌اش استفاده کنم؛ حیف که آن گفتگو هرگز منتشر نشد و من هم همان‌وقت از روزنامه‌نگاری خداحافظی کردم.

کتاب‌های اسطوره‌ای #باجلان_فرخی را اغلب دارم و از استاد اسدیان کتاب #آداب_و_آیین_های_گذر #انسان_ایرانی را در #پایگاه_الموت دیدم که به همت #نشر_روشنان و حمایت خانم دکتر #حمیده_چوبک منتشر شده بود و یک نسخه تهیه کردم و کتاب #گوشه_ای_از_دانش_ها_و_باورهای_عامه_در_شهر_قشم.

چند وقت پیش کتاب «آداب و آیین‌های گذر» را دیدم که خیلی مفصل‌تر از نسخه‌ای است که من دارم. دو جلد سفارش دادم؛ یک جلد برای خودم و یک جلد برای #کتابفروشی_آموت

کتاب بعد از پیشگفتار و دیباچه، سه بخش است. بخش نخست شامل دو قسمت: #بارداری و #زایمان و #تولد و #نوزادی و #کودکی و بخش دوم شامل دو قسمت #بلوغ و #آیین_های_بلوغ و #آداب و #مراسم #ازدواج و #عروسی و بخش سوم هم شامل مراسم #مرگ و #سوگ

محقق در بخش اول به ممنوعیت‌های دوران بارداری، زایمان سخت، آسان‌زایی و دیرزایی و آسیب‌های دوران بارداری و ممنوعیت‌ها و پرهیزهای زائو و دیگران و تطهیر و حمام‌زایمان و نازایی و سقط و همچنین برداشتن سق نوزاد و نخستین شیردهی و گهواره‌بندان و نام‌گذاری و دفع چشم‌زخم و دعاها، طلسم‌ها، و سنگ‌ها و رفتارهای جادویی و شبه‌جادویی در حفظ نوزاد و چیدن ناخن و ختنه و از شیر گرفتن و آیین سرسپاری می‌پردازد.

در بخش دوم به همسرگزینی، خواستگاری، شیربها، مهر، بله برون و شیرینی‌خوران و عقدکنان و حنابندان و عروس‌بران و زفاف و پاگشا می‌رسد

و بخش سوم هم سوگ و مرگ در مناطق مختلف ایران را شامل می‌شود.

امشب هرچی گشتم، عکسی از استاد #محمد_اسدیان پیدا نکردم و این پیدانکردن، خودش نشانه است؛ این‌که گمنامانی چون او و دوستانش، این فرهنگ را زنده نگه داشته‌اند، بدون اینکه حتی عکسی ازشان جایی باشد.

غفلت نکنید از خواندن چنین گنجینه‌هایی که گنج واقعی این‌هاست نه آن‌ها که مردم به بلاهت و از سر نادانی، یک عمر دنبالش هستند و هرگز هم بهش نمی‌رسند. 

چرا این آثار، گنج واقعی هستند؟

 

https://www.instagram.com/p/CFfJsNQJyGs/?igshid=vlesfnlqighy

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو