قاليبافي كه نويسنده شد

فهميه پناه‌آذر (تهران‌ امروز): «پري نرگسي» در گفت‌وگو با روزنامه تهران امروز درباره شروع نويسندگي گفت: از كودكي به نوشتن علاقه داشتم و با رفتن به كلاس‌هاي كانون اين علاقه به ثمر نشست و من از نگارش داستان كوتاه و مقالات ادبي شروع كردم.

اولين رمانم در حوزه ادبيات عامه‌پسند بود و پنج رمان بعدي هم نيز در اين حوزه نوشته شد و توسط انتشارات بوستان به چاپ رسيد. وي در ادامه افزود: «روياي خوشبختي»، «تا انتهاي زندگي»، «هميشه در قلب مني»، «غروب بي‌كرانه» و «قلب ستاره» از جمله كتاب‌هايي بود كه قبل از «رز مرا نگه دار» نوشتم. نرگسي كه قبل از آغاز نويسندگي به كار قاليبافي نيز مشغول بوده، بيان داشت: قاليبافي را هنوز هم ادامه مي‌دهم و علاوه بر نوشتن و قاليبافي كه هنر مورد علاقه‌ام است، نقشه فرش نيز مي‌كشم. وي كه قصد دارد سال آينده نمايشگاهي از تابلو فرش‌هايش داير كند، در اين باره خاطرنشان ساخت: قصد دارم سال آينده يك نمايشگاه از تابلو فرش‌هايم داير كنم و در حال حاضر نيز تابلو فرش «موناليزا» را مي‌بافم و علاوه بر آن مي‌خواهم با تمام شدن اين تابلو فرش، تابلو فرش‌هايي از آثار «ونگوگ» نيز ببافم.

«پري نرگسي» از جمله نويسندگان جواني است كه به گفته خودش تاكنون شش كتاب را در حوزه ادبيات عامه‌پسند منتشر كرده؛ اما وي كتاب «رز مرا نگهدار» را كه هفتمين كتابش است، اثري متفاوت مي‌داند। پري نرگسي متولد 1355 است و با اينكه تحصيلات آكادميك ندارد اما با گذران كلاس‌هاي نويسندگي در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان توانسته داستان بنويسد. رمان «رُز مرا نگه دار» نوشته پری نرگسی در 260 صفحه از سوی انتشارات آموت منتشر شده است. «رز مرا نگه دار» داستان یک شاخه رُز است که قرار است به دست معشوق برسد اما ماجراهای عجیب و غریبی از سر می‌گذراند. نويسنده با نگاهی به دنیای جوانان، ‌دغدغه‌های امروز آنان را در قالب رمان مرور کرده است. نویسنده سعی داشته با تکیه بر مسائل عاطفی و نیز موضوعات اجتماعی روز، دنیای جوانان را براساس دغدغه‌هایشان در قالب این رمان مرور کند.

اين نويسنده به علاقه خود در نويسندگي اشاره كرد و در ادامه افزود: با اين حال نويسندگي را بسيار دوست دارم و از ميان كتاب‌ها، برايم كتاب «رز مرا نگهدار» بسيار متفاوت بود و سعي كردم اين كتاب حد وسط ادبيات عامه‌پسند و روشنفكري باشد. وي در تعريف ادبيات عامه‌پسند نيز گفت: اين نوع ادبيات همه مردم را مخاطب خود قرار مي‌دهد و من از موضوعات تكراري خسته شده بودم و خواستم در اين كتاب از تكرار بپرهيزم و به همين دليل سوژه رز به ذهنم رسيد. موضوع اين كتاب مسائل عاطفي و نيز موضوعات اجتماعي روز است و سعي داشتم دنياي جوانان را براساس دغدغه‌هايشان در قالب اين رمان مرور كنم. پري نرگسي افزود: موضوع اين كتاب در ايتاليا و ايران مي‌گذرد و سعي كردم در اين كتاب فراتر از آنچه كه در ادبيات عامه‌پسند است، عمل كنم. در اين داستان راوي يک شاخه گل رز است كه داستان را از زاويه نگاه سوم شخص براي مخاطبان بازگو مي‌كند. اين نويسنده درباره ادبيات مردمي نيز بيان داشت: ادبيات مردمي همان ادبيات اجتماعي است كه مخاطبان را با مسائل روز اجتماعي آشنا مي‌كند و متاسفانه ادبيات اجتماعي و مردمي در ميان داستان‌هاي ايراني كمتر ديده مي‌شود. اغلب نويسندگان ادبيات عامه‌پسند مي‌نويسند تا كتاب‌هايشان خواننده هميشگي را داشته باشد.

وي در پاسخ به اين سوال كه چگونه مي‌توان حدفاصل ادبيات مردمي و ادبيات عامه پسند را پر كرد، بيان داشت: تنها راه اين است كه نويسندگان به مسائل اجتماعي و روز جامعه بيشتر بپردازند، اما اين نكته را نيز بايد در نظر گرفت كه به دليل پروسه طولاني صدور مجوز و مشكلات چاپ و نشر كتاب، هر اندازه نيز ادبيات مردمي نوشته شود باز هم ما ادبيات امروز را نداريم. نرگسي درباره تعريف ادبيات زنانه نيز گفت: من به اين تعريف از ادبيات قائل نيستم و بنابراين تعريفي از آن ندارم.

وي به رمان بعدي خود نيز اشاره كرد و بيان داشت: رمان بعدي من «آسمان قلب لائورا» نام دارد. ‌اين كتاب را نيز مانند كتاب «رز مرا نگهدار» به انتشارات آموت سپرده‌ام و در حال حاضر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و مراحل اداري و مجوز را طي مي‌كند.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو