دلفين‌ها در خواب‌هايم شنا مي‌كنند

مجله شوکران (علیرضا بهرامی): كتاب هاي شعر، هميشه وقتي با مردم با زبان خودشان صحبت كرده‌اند و به همان سادگي، از دغدغه‌هاي خود آن‌ها هم گفته‌اند، بيشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند. ساده‌نويسي‌هايي كه ساده‌انگاري نيستند، بلكه بيش از هر چيز، واقع‌انگاري‌هاي‌اند با زباني شاعرانه و نگاهي زيبايي‌شناسانه. نخستين مجموعه شعر ساره دستاران نيز از همين گونه است. اين كتاب كه «دلفين‌ها در خواب‌هايم شنا مي‌كنند» نام دارد، برآيندي است از حركتي كه از يك دهه پيش با رايش اولين سروده‌هاي شاعر آغاز شده و حالا در 105 صفحه، شامل بيش از 100 شعر سپيد كوتاه عرضه شده است.

دستاران در اين مجموعه و در دو بخش با نام‌هاي «هويج افتاد» و «ناگهان ابر در آينه»، در شعرهايي كه عموما از 3 تا 10 سطر سروده شده‌اند، تقريبا از همه چيز زندگي گفته است. از عشق كه وجه غالب خميرمايه شعرهاي اين مجموعه است و همچنين تنهايي و دوري گرفته تا سختي‌هاي زندگي در شهر، گذر زمان، خاطره‌ها، دلتنگي‌هاي شبانه و مشغله‌هاي روزانه و همچنين رؤياهايي كه انسان امروز، از سر نداري و ناچاري، به تصاوير آن‌ها پناه مي‌برد.

شاعر در اين شعرها، وقتي در ترافيك گير كرده، به نقشه فرار فكر مي‌كند، وقتي در تاكسي نشسته، آرزو مي‌كند كاش آن يك نفر باقيمانده كه وقتي از راه برسد راه مي‌افتيم گمشده او باشد، همچنين مي‌ماند كه وقتي باران مي‌بارد به معشوق فكر كند يا ترك‌هاي سقف، و نيز شعرهايي در روزمرگي.

شعرهاي دستاران در «دلفين‌ها در خواب‌هايم شنا مي كنند»، نه از آن جهت قابل تاملند كه به‌دليل كوتاه بودن، سادگي زبان و رويكرد عاشقانه، پسند بازار هستند، بلكه از اين بُعد كه آكنده‌اند از صداقت و رؤياپردازي‌هايي خواستني كه حس و حال مشترك خيلي‌ها را با خود درگير مي‌كنند. در اين مجموعه كه به‌تازگي ازسوي نشر آموت منتشر شده، با شعرهايي از اين دست مواج مي‌شويم:

دلتنگي

گاهي چيزي است

مثل ياكريمي

كه لاي پنجره گير افتاده

گاهي

تصوير آخرين خرمالوهاي شاخه‌هاي پاييز است

دلتنگي

گاهي چيزي است

مثل حال و هواي موج‌هايي

كه به صخره مي‌خورند و

از هم مي‌پاشند

شب درياست

كه انتهايش پيدا نيست.

انتشارات آموت به تازگی طرح ثبت سفارش تلفنی خرید کتاب و ارسال رایگان به شهرهای مختلف کشور را نیز آغاز کرده است. شماره تلفن‌های 66496923، 88490392، 09360355401 برای ثبت سفارش و ارسال رایگان کتاب (خرید حداقل 4 عنوان) در خدمت علاقمندان کتاب‌های نشر آموت است.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو