«پیش از آنکه بخوابم»؛ چیدن تکه‌های پازل در بستری پرتعلیق

پیش از ان که بخوابم

سینماپرس: مریم خسروی/ «پیش از آنکه بخوابم» اقتباسی است از رمانی بسیار پرطرفدار و پرفروش به نویسندگی اس .جی .واتسون که داستان زندگی زن جوانی را روایت می کند که طی حادثه ای حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و در تلاش برای به یاد آوری خاطرات گذشته اش به سر می برد.

ماجرای فراموشی هایی از نوع اختلال در حافظه کوتاه مدت تاکنون دستاویز فیلم های بسیاری شده است که برخی از آن ها حتی تم کمدی نیز داشته اند. بهترین فیلم اما در این سبک و سیاق فیلم «یادآوری» به کارگردانی کریستوفر نولان است که شاید بخاطر فرم و روایت غیرخطی و بسیار پیچیده اش چندان به مذاق مخاطب عام خوش نیاید. در فیلم «پیش از آنکه بخوابم» هم با داستانی کمابیش شبیه به فیلم «یادآوری» طرف هستیم با این تفاوت که در این فیلم روایت کاملا خطی است و از فلاش بک به شکل مرسومش خبری نیست .

قصه فیلم از جایی شروع می شود که شخصیت اصلی فیلم کریستین از خواب بر می خیزد و و در حالی که در آستانه چهل سالگی قرار دارد فکر میکند دختری بیست ساله است چرا که بخاطر تصادفی سنگین بیست سال از زندگی خود را کاملا فراموش کرده است. شوهر مهربان و صبور کریستین؛ کلی عکس از مراحل مختلف ازدواج و آشنایی شان را روی در و دیوار چسبانده و هر روز صبح به کریستین توضیح می دهد که برای وی چه اتفاقی افتاده است. اما با پیش رفتن قصه و ورود یک روانشناس دلسوز به زندگی کریستین متوجه می شویم ماجرا به این سادگی ها هم نیست و شوهر کریستین رازی مخوف را از همه پنهان می کند.

بزرگترین حُسن فیلم «پیش از آنکه بخوابم» موفقیت کارگردان در ایجاد  حس تعلیق و هیجانی است که در سرتاسر فیلم حضور دارد. تعلیق نفسگیر فیلم درست از دقایق ابتدایی آن شروع شده  و تا دقایق پایانی رهایتان نمی کند اما تمرکز بیش از حد کارگردان روی تریلر و هیجانی کردن اثر باعث شده است که از شخصیت پردازی درست و سنجیده شخصیت های قصه که در کتاب به دقت هرچه تمام تر انجام شده غافل شود و بُعد روانشناسانه فیلم را تا حد زیادی قربانی خلق هیجانات و حتی رعب آور کردن فضا و حال و هوای فیلم کند.

حضور دو ستاره بزرگ سینما در فیلم «پیش از آنکه بخوابم» بی شک حکم برگ برنده را برای این فیلم دارد. نیکول کیدمن که در ایفای نقش زنان آسیب پذیر و شکننده بخصوص در فیلم هایی با تم روانشناسانه و معمایی تبحر پیدا کرده در این فیلم نیز به خوبی از پس ایفای نقش برآمده و درماندگی و البته تلاش و سرسختی و سماجت کریستین را برای کشف حقیقت را در نوع نقش آفرینی ظریف وی می توان دید. کالین فرث هم با وجود نقش تقریبا حاشیه اش بخاطر بازی خوب و اثر گذارش در ذهن مخاطب ماندگار می شود.

«پیش از آنکه بخوابم» فیلمی خوش ساخت در گونه تریلر است و ایده اولیه و قصه بسیار جذابی دارد اما فیلمنامه این فیلم همگام با سایر عناصر آن حرکت نمی کند .شاید بتوان گفت این فیلم در صورت داشتن فیلمنامه ای قوام یافته و بهتر می توانست تا حد یک اثر سینمایی عالی پیش برود اما در شرایط فعلی فیلمی متوسط و اثری سرگرم کننده است که می تواند مخاطب را برای ساعاتی سرگرم کرده و اوقات مفرحی برایش به ارمغان آورد.مخاطبی که از چینش پازل وار قصه لذت می برد و کشف حقایق زندگی کاراکتر اصلی فیلم برایش مهیج است و مرتب در تلاش است گام های بعدی داستان و کنش های احتمالی شخصیت های قصه را حدس بزن

تماشای فیلم «پیش از آنکه بخوابم» تجربه ای متفاوت برای دوستداران فیلم هایی با تم روانشناسانه  محسوب نمی شود اما همانطور که گفته شدعلاقمندان به آثار تریلر و دلهره آور را راضی خواهد کرد. همچنین فیلم بار دیگر ثابت می‌کند کمتر اثری در تاریخ سینما توانسته است با منبع اقتباس خود از نظر میزان کیفیت برابری کند و فیلم ها همواره گامی عقب تر از رمان های مورد اقتباس شان حرکت می کنند.

چاپ چهارم رمان «پیش از آنکه بخوابم» نوشته اس جي واتسون با ترجمه شقايق قندهاري در 472 صفحه و به قيمت 22500 تومان در نشر آموت منتشر شده است.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو