بودن بهتر از نبودن است

در تبلیغ و فروش کتاب‌های ایرانی می‌گویند 

بودن بهتر از نبودن است 

نویسندگان، شاعران و ناشران از تأثیر صفحات اینستاگرام 

فهیمه پناه‌آذر/ روزنامه‌نگار/ روزنامه همشهری

 

ناشران ایرانی، این روزها ممکن است، فروشگاه نداشته باشند، اما، حتما در اینستا‌گرام صفحه فعالی دارند. هنوز با عدد و رقم اثبات نشده که حضور قوی و دنبال‌کنندگان فراوان در این شبکه ‌اجتماعی، روی فروش کتاب‌های فارسی تأثیر‌دارد. به‌نظر می‌رسد که همه هنوز به یک اطلاع‌رسانی راضی هستند. اما در همین حد هم بسیاری با حرف‌هایی نقض اطلاع‌رسانی مفید از طریق اینستاگرام برای کتاب‌ها را زیر سؤال می‌برند. برخی به مشکلات اشاره می‌کنند و حضور گسترده کتاب‌های ضعیف در اینستاگرام را مخرب می‌دانند. اما بیشتر نویسندگان و ناشران بودن صفحات مجازی را بهتر از نبودشان می‌دانند؛ راهی که می‌توان با مخاطب خود وارد تعامل شد. یوسف علیخانی ازجمله ناشران فعال در حوزه فضای مجازی به‌خصوص اینستاگرام، معتقد است که فعالیت‌ ناشران در فضای مجازی بدون نقشه راه نمی‌تواند تأثیری داشته باشد، بلکه این فعالیت باید مستمر و دائمی باشد و ناشر باید ذائقه مخاطب را بشناسد.

نتیجه مطلوبی که در درازمدت به‌دست می‌آید

مدیر نشر آموت به همشهری می‌گوید: «با تجربه شخصی که داشتم ابتدا فکر می‌کردم که صرفا با تبلیغات در فضای مجازی بتوانم کتاب‌هایم را بفروشم، اما اینگونه نبود. فعالیت در اینستاگرام در درازمدت جواب می‌دهد و البته نوع فعالیت باید با آگاهی باشد نه آنکه صرفا کتابی را روی صفحه بگذاریم؛ به‌طور مثال من یک کتاب را می‌توانم نهایت 10بار روی صفحه شخصی‌ام بگذارم اما وقتی عنوان کتاب با هشتگ همراه می‌شود، ناگهان بیش از 2هزار نفر کتاب را می‌بینند و این فعالیت می‌تواند نتیجه مطلوب داشته باشد.»

هرچند با توجه به فعالیت برخی ناشران در صفحات مجازی و اینستاگرام آمار و رقمی درباره رشد وجود ندارد با این حال مدیر کتابفروشی آموت همچنین به باب شدن تبلیغات و معرفی کتاب در اینستاگرام اشاره کرده و عنوان می‌کند: «کم‌کم این فضا برای فعالان این حوزه بیشتر می‌شود اما این فعالیت معادله پیچیده‌ای دارد و باید ناشران پیگیر آن باشند. گاهی می‌بینیم که یک ناشر صفحه‌ای دارد و فالورهای آن بیشتر از 15هزار نفر است اما وقتی کامنت‌ها را می‌خوانیم بیشتر از 5نفر نیستند. مشخص است که فالورها خریداری شده‌اند و این هیچ تأثیری در کتابخوان شدن مردم و فروش کتاب‌ها نخواهد داشت. ناشران باید قدم به قدم پیش بروند. تعامل مستقیم با مخاطبان خود داشته باشند و این نوع تبلیغات یک شبه جواب نمی‌دهد و به زمان نیاز دارد.» این نویسنده با تأکید به فعالیت درست در صفحات اینستاگرام یادآور می‌شود: «2سال پیش در یادداشتی نوشتم که 35درصد فروش کتاب‌هایم به واسطه حضور در اینستاگرام و صفحات مجازی بوده، اما این حضور باید با نظم روزانه فعالیت یک ناشر همراه باشد. تاوقتی که ناشران با آگاهی، مدیریتی روی فعالیت خود نداشته باشند، هیچ‌چیز نمی‌تواند مخاطبان را جذب کند و تأثیری روی فروش کتاب‌ها بگذارد.»

 

http://newspaper.hamshahri.org/id/42576/

برچسب ها:

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو