از دفتر نشر آموت

واقعیت‌اش اینه که این‌کاره نبودیم خب. نه پدرمان تاجر بوده و نه مادرمان. این وقت سال فقط بهمون گفته بودند: «اظهارنامه مالیاتی پر کن!»

ما هم می‌رفتیم به این کافی‌نت‌ها و اون اوایل ۳ هزار تومان و این اواخر ۷۰ هزار تومان می‌گرفتند و پر می‌کردند و خودشان هم یه سقف فروش و سود و زیان می‌زدند تنگ اظهارنامه و بعد هم می‌رفتیم برگه‌ی اظهارنامه را تحویل اداره مالیاتی‌مان می‌دادیم؛ آن اوایل زیر پل کریمخان و اول ایرانشهر و بعد یه مدت سر امیر اتابک و این اواخر قائم‌مقام؛ از ماه قبل هم گفتند باید بری اداره مالیات شمال شهر. گفتیم چشم!

بعد هر سال خبرمان می‌کردند که «درست است که شما ناشران معاف هستید اما باید مدارک را تحویل بدهید.»

آن اوایل مدارک همین اظهارنامه بود که شرط الزامی بود و بعد هم لیست خانه‌کتاب که هر بنی‌بشری از جمله ممیزان مهربان اداره‌ی مالیات بهش دسترسی دارند. فقط لازم است بروند خانه کتاب و در لیست ناشران بزنند «نشر آموت» و آن‌وقت مشخص بشود که مثلا در سال گذشته، چه تعداد کتاب منتشر کردیم؛ به چه قیمتی و با چه تیراژی. شفاف‌تر از این؟

مساله اما اینجا نبود. هر سال برایم مالیات می‌بریدند و من هم پرداخت می‌کردم آن چند سال اول؛ نهایت از صد هزارتومان شروع می‌شد تا هفتصد هزار تومان.

بعد زد و یک سال برایم هفت میلیون تومان مالیات بریدند. رفتم جور کردم که پرداخت کنم که به یکی از پیرناشران برخوردم و ماجرا را تعریف کردم. گفت «پرداخت تو، توهین به بقیه ناشران و زیرپا گذاشتن قانون است.»

گفتم «چه قانونی؟»

گفتند «براساس بند ل ماده ۱۳۹ قانون معافیت مالیت‌های مستقیم، ناشران و کتابفروشی‌ها مشاغل در ردیف بند ج بودند و براساس این بند از قانون، مشمولان معافیت مالیاتی در زمان بررسی وضعیت مالیاتی موظف به ارائه اظهارنامه‌ای رسمی به ماموران مالیاتی بودند و طبق همین اظهارنامه از پرداخت مالیات معاف شدند.»

اما ماجرا به این سادگی‌ها نبود و نیست.

هر سال اعتراض و رفتن به شورای حق اختلاف و بعد از چند ماه دوندگی، سرآخر قاضی می گفت «معاف!»

از دو سال قبل یاد گرفتم بی‌خیال کتاب‌های مانده در انبار و فروش‌نرفته‌ها و ... بشوم و لیست خانه کتاب را بگیرم و کاملا حساب و کتاب کنم. از عدد نهایی، چهل درصد پخش را کسر کنم و بعد اظهارنامه پر کنم.

از صبح توی لاک خودم بودم و می‌دانستم مهربان‌جان نگران است. برایش این دو تا عکس را فرستادم. نوشت «دمنوش یا چایی کمرنگ؟»

نوشتم «چایی با لیمو عمانی.»

سوالی هست؟

 

https://www.instagram.com/p/CBxWc8OARnw/?igshid=61t01ds2j07v

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو