بلیک کراوچ در رمان جدید بازگشت ایده‌ی محافظت از خاطرات را بررسی می‌کند

بلیک کراوچ در رمان جدید بازگشت ایده‌ی محافظت از خاطرات را بررسی می‌کند. کراوچ در گفتگوی زیر که با سایت اینترنتی paulsemel.com انجام داده است، توضیح می‌دهد که چه عاملی الهام‌بخش وی در نوشتن این رمان بود، چه عواملی او را تحت‌تاثیر قرار داد و چرا معتقد است بازگشت یک تریلر پزشکی علمی- تخیلی نیست.

 در ابتدا مایلم بدانم بازگشت درباره‌ی چیست؟

 

بلیک کراوچ : درباره دانشمندی عصب‌شناس به نام هلناست که با اختراع یک تکنولوژی به انسان‌ها امکان می‌دهد به خاطرات ارزشمند گذشته‌شان برگردند. مادر هلنا به آلزایمر مبتلاست و هلنا تلاش می‌کند خاطره‌های اصلی او را حفظ کند. متاسفانه، این تکنولوژی بتدریج به پدیده‌ای تبدیل میشود که قابلیت در هم شکستن ساختار واقعیت را دارد.

 

ایده رمان بازگشت را از کجا به دست آوردید و در حین نوشتن این رمان چگونه این ایده بسط و گسترش یافت؟

 

بلیک کراوچ : وقتی کار نوشتن رمان «ماده تاریک» را به پایان رساندم، می‌خواستم رمانی بنویسم که حتی از ماده تاریک بلندپروازانه‌تر باشد. بنابراین، با خودم فکر کردم که بنیادی‌ترین عنصر وجودی ما انسان‌ها چیست و خیلی زود به این نتیجه رسیدم که این عنصر خاطره است. بعد در مجله‌ی اسمیتسونیان (Smithsonian) مقاله‌ای دیدم درباره دو دانشمند دانشگاه ام آی تی که خاطره‌های کاذب را در مغز موش‌ها کاشته بودند. بلافاصله متوجه شدم که دوست دارم این ایده را در سطح کلان زندگی انسان‌ها بیاورم و ببینم اگر ما خاطره‌هایمان را دستکاری کنیم چه اتفاقی می‌افتد.

 

به نظر می رسد بازگشت یک تریلر پزشکی علمی- تخیلی است. شما چنین برداشتی از این رمان دارید؟

 

بلیک کراوچ : نه، اصلا. شروع «بازگشت» طوری است که باعث می‌شود خواننده فکر کند که با رمانی شبیه به «شیوع» رابین کوک مواجه است، اما خیلی زود مشخص می‌شود که موضوعِ اصلی «بازگشت» ماهیت هویت و واقعیت است.

 

نویسنده‌ها یا داستان‌های خاصی هستند که بر روی بازگشت و نه دیگر رمان‌های شما تاثیر زیادی بر جای گذاشته باشند؟

 

بلیک کراوچ : آثار مایکل کرایتون و انیشتین.

 

تاثیرات غیرمستقیم چه؟ آیا یک فیلم سینمایی، برنامه‌ی تلویزیونی یا مسابقه‌ی ویدئویی هست که تاثیر قابل توجهی بر بازگشت گذاشته باشد؟

 

بلیک کراوچ : فیلم‌های کریستوفر نولان.

 

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر بعضی داستان‌های علمی تخیلی مستقل و برخی دیگر بخشی از داستانی بلند و مفصل هستند. «بازگشت» از کدام گروه است؟

 

بلیک کراوچ : «بازگشت» یک رمان مستقل است.

 

در حال حاضر شوندا رایمز (تهیه کننده سریال «چطور باید از مجازات قتل شانه خالی کرد») و مت ریوز (کارگردان فیلم سینمایی سیاره میمون‌ها) دارند از روی «بازگشت» یک فیلم سینمایی و چند برنامه تلویزیونی می‌سازند. آیا شما هم در روند ساخت این محصولات مشارکت دارید، همانطور که «رفتار خوب» را از روی رمان‌های کوتاه‌تان (درد دیگران،کلید غروب و قاپیدن (که مجموعا با عنوان »رفتار خوب » منتشر شدند) تهیه کردند؟

 

بلیک کراوچ : نه، من در اقتباس از رمان بازگشت مشارکت ندارم. احساس می‌کنم من بهترین داستانی را که در قالب یک کتاب می‌توانستم بنویسم، نوشته‌ام و می‌خواهم همه توجه‌ام را صرف نوشتن رمان بعدی‌ام بکنم.

 

آیا نکته‌ای هست که در این گفتگو بخواهید درباره این اقتباس از اثرتان بگویید؟

 

بلیک کراوچ : کار هنوز در مراحل اولیه است اما قرار است از روی «بازگشت» فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی ساخته شود. به عبارت دیگر، قصدشان این است که بر اساس رمان «بازگشت» دنیاهای سینمایی و تلویزیونی بسازند.

همانطور که می‌دانید، نویسنده‌ها درباره این‌که کدام بازیگرها در فیلم‌ها و سریال‌هایی که از روی اثرشان ساخته می‌شود، چه نقشی را ایفا کنند، هیچ حرفی نمی زنند، اما اگر شما می‌توانستید نظر بدهید، دوست داشتید در فیلم سینمایی و سریال «بازگشت» کدام بازیگرها حضور داشته باشند؟

 

بلیک کراوچ : راستش را بخواهید، به این مساله فکر نکرده ام و من همیشه در پاسخ به سوال‌هایی از این دست سکوت می‌کنم، چون قطعا بازیگرهایی که من انتخاب کنم همان‌هایی نخواهند بود که در نهایت در فیلم و سریال ایفای نقش خواهند کرد و من اصلا دلم نمی‌خواهد هیچ‌یک از بازیگرها به جز احساس دریافت حمایت تمام و کمال از طرف من، هیچ احساس دیگری نسبت به من داشته باشند.

 

در همین راستا، در گفتگوی قبلی‌مان درباره‌ی «ماده تاریک»، درباره‌ی فیلمی صحبت کردیم که دارد از روی این رمان ساخته می‌شود. کار ساخت آن فیلم به کجا رسیده است؟

 

بلیک کراوچ : متاسفانه از تازه ترین جزئیات روند ساخته شدن فیلم سینمایی «ماده تاریک» بی‌خبرم. در هالیوود با همان سرعت معمول خودشان دارند کار را پیش می‌برند. بسیار کند و بطئی.

 

و به عنوان آخرین سوال، اگر کسی از خواندن «بازگشت» لذت ببرد، شما به او توصیه می‌کنید که کدام یک از دیگر کتاب‌هایتان را در ادامه بخواند؟

 

بلیک کراوچ : «ماده تاریک». این دو کتاب واقعا خیلی به هم می‌آیند و گرچه داستان و لحن کاملا متفاوتی دارند، اما به موضوعات واقعیت، هویت و ماهیت نامطمئن حقیقت می‌پردازند.

 

نشر آموت / چاپ اول / ۴۸۸ صفحه / ۶۶۰۰۰ تومان

 

نشانی اینترنتی گفتگو در اینترنت:

https://paulsemel.com/exclusive-interview-recursion-author-blake-crouch/

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو