یوسف علیخانی: انتقاد به نمایشگاه کتاب به بهانه حمایت از کتابفروشی‌ها غیرکارشناسانه است

مدیر نشر و کتاب‌فروشی آموت در گفت‌و‌گو با ایبنا؛

مدیر انتشارات آموت با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه کتاب کار بسیار سخت و پرزحمتی است، اظهار کرد: نباید با چند اشکال کوچک، نمایشگاه کتاب تهران را قصاوت کرد و آن را بد دانست. نمایشگاه کتاب بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است و باید قدر آن را دانست.

انتقاد به نمایشگاه کتاب به بهانه حمایت از کتابفروشی‌ها غیرکارشناسانه است

یوسف عیلخانی، مدیر نشر آموت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برگزاری سی‌‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از وقفه‌ای دوساله اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران، نمایی از فرهنگ ایران ماست؛ همه دست‌اندرکاران و ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب می‌خواهند تا آن‌جا که ممکن است کار خوب ارائه کنند؛ اما درعین حال به همه خواسته‌های آن‌ها در حد مطلوب در نمایشگاه کتاب جامع عمل پوشانده نمی‌شود؛ به‌عنوان مثال در روز اول اشکالات و نواقصی در غرفه‌ها وجود داشت؛ اما با این مشکلات و نواقص کوچک نمی‌توان نتیجه گرفت که نمایشگاه کتاب بد است. باید قدر ناشران و افرادی که به نماشیگاه کتاب آمدند، را بدانیم و از آن‌ها قدردانی کنیم. نمایشگاه کتاب تهران بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است و باید آن را ارج بگذاریم.

 

وی با اشاره به این‌که برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در این حجم و اندازه کار بسیار بزرگ و سختی 

در زمان رکود بازار کتاب و کرونا چطور برخی کتابفروشان، کتاب می‌فروختند و فروش داشتند؟ باید بدانیم؛ کتابخوان حرفه‌ای کتاب خریداری می‌کند و این‌که به بهانه‌ آسیب به کتابفروشان نمایشگاه کتاب برگزار نشود، یک نقد غیر‌کارشناسانه است؛ علاوه‌‌براین باید بدانیم 80 درصد آدم‌هایی که به نمایشگاه کتاب تهران و استانی می‌روند،در طول سال به کتابفروشی‌ها نمی‌روند

است، گفت: نمایشگاه کتاب تهران یک رویداد بزرگ فرهنگی است و کار، برنامه‌ریزی، زمان و سختی زیادی برای برگزاری آن نیاز است؛ بنابراین زدن نمایشگاه کتاب از سوی افراد یا گروهی آن هم بدون اندیشه یا درنظر گرفتن همه جوانب این رویداد فرهنگی کار درست و منطقی نیست.

 

علیخانی گفت: صبح وقتی سوار اسنپ می‌شوید و مقصد را نمایشگاه کتاب تهران اعلام می‌کنید، راننده با تعجب می‌گوید، مگر مردم کتاب هم می‌خوانند؟ آن‌ها نمی‌‌دانند در همین کشور این‌ همه ناشر فعالیت می‌کند؟ این همه کتابخوان حرفه‌‌ای وجود دارد و بسیاری از راه فروش کتاب ارتزاق می‌کنند.

 

نویسنده کتاب «خاما» با بیان این‌که باید قدر کتابخوانان حرفه‌ای را دانست، اظهار کرد: متاسفانه برخی عادت دارند فقط نیمه خالی لیوان را ببینند، فقط نباید جلوی چشمانمان را بینیم؟ برخی به نمایشگاه کتاب تهران انتقاد می‌کنند و می‌گویند برگزاری این نمایشگاه به کتاب‌فروشان آسیب وارد می‌کند؛ به نظر من این انتقاد، یک نقد غیرکارشناسانه است.

 

وی  ادامه داد: دو سال است نمایشگاه کتاب تهران برگزار نشده است، به من بگویید، کدام کتاب‌فروشی‌ها شلوغ‌تر شدند؟ چند کتاب فرصت عرضه در کتاب‌فروشی‌ها را پیدا می‌کنند؟ اکنون نشر آموت، 280 عنوان کتاب دارد، در بهترین حالت، چند عنوان از کتاب‌های نشرآموت می‌تواند در کتابفروشی‌ها قرار بگیرد؟ بیشتر از 20 عنوان؟!

 

علیخانی با بیان این‌که معضل رکود بازار کتاب را باید درجای دیگری جست‌‌‌و‌جو کرد، اظهار کرد: در زمان رکود بازار کتاب و کرونا چطور برخی کتابفروشان، کتاب می‌فروختند و فروش داشتند؟ باید بدانیم؛ کتابخوان حرفه‌ای کتاب خریداری می‌کند و این‌که به بهانه‌ آسیب به کتابفروشان نمایشگاه کتاب برگزار نشود، 

تجربه نشان داده، فروش کتاب‌فروشی آموت، در زمان برپایی نمایشگاه در اردیبهشت‌ماه دو برابر می‌شود؛ زیرا در این ماه همه درباره کتاب صحبت می‌کنند. نمایشگاه کتاب، فقط صنعت نشر را قدرتمند نمی‌کند، بلکه می‌تواند فروش کتابفروشی‌ها را هم رونق دهد

یک نقد غیر‌کارشناسانه است؛ علاوه‌‌براین باید بدانیم 80 درصد آدم‌هایی که به نمایشگاه کتاب تهران و استانی می‌روند، در طول سال به کتابفروشی‌ها نمی‌روند.

 

مدیر انتشارات آموت با اشاره به این‌که همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران یک اتمسفر فرهنگی در کشور ایجاد می‌شود و همه درباره کتاب صحبت می‌کنند، گفت: در این 10 روز همه رسانه‌های دیداری و شنیداری درباره کتاب صحبت می‌کنند و این مساله حداقل یک فضای کتابخوانی موقت را همزمان با نمایشگاه کتاب در جامعه ایجاد می‌کند.

وی درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری کتاب تهران اظهار کرد: برگزاری این دو رویداد با یکدیگر به نظر من زحمت ناشران را بیشتر می‌کند و بهتر است این دو رویداد جداگانه برگزار شود.

 

علیخانی با بیان این‌که عرضه و  امکان خرید کتاب با بن تخفیف در نمایشگاه مجازی و حضوری به‌صورت همزمان به عدالت نزدیک‌‌تر بود، گفت: افراد عاشق کتاب از همه کشور برای خرید کتاب به نمایشگاه کتاب می‌آیند اما بهتر بود این امکان برای همه افراد به‌صورت حضوری و مجازی وجود داشت و افراد در این زمینه حق انتخاب داشتند.

 

وی با بیان این‌که من هم ناشر و هم کتاب‌فروش هستم، اظهار کرد: تجربه نشان داده، فروش کتاب‌فروشی آموت، در زمان برپایی نمایشگاه در اردیبهشت‌ماه دو برابر می‌شود؛ زیرا در این ماه همه درباره کتاب صحبت می‌کنند. نمایشگاه کتاب، فقط صنعت نشر را قدرتمند نمی‌کند، بلکه می‌تواند فروش کتاب‌فروشی‌ها را هم رونق دهد.

 

https://www.ibna.ir/fa/longint/321841

برچسب ها:

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو