زاهو تنها کتابی بود که وقت خواندن‌اش بارها بغض کردم

این یک ماه و یک روز که به خواندن زاهو در آوانامه گذشت، روزهای خیال‌انگیزی بودند برایم.

با اینکه‌ پیش از این بیوه کشی و خاما و #قدم_بخیر_مادربزرگ_من_بود و #اژدهاکشان و #عروس_بید را در استودیوی #انتشارات_صوتی_آوانامه ضبط کرده بودم، اما ترس داشتم از خواندن این یکی تا بالاخره بعد از چند ماه گفتم «می‌خوانم.»

#بیوه_کشی و #خاما در ساختمان قدیمی #آوانامه ضبط شدند. ناظر ضبط #بیوه_کشی دوست خوبم #دامون_آذری بود و ناظر ضبط #خاما #آرشام_فلاح جانم. #سه_گانه و #زاهو در ساختمان جدید آوانامه ضبط شدند با حوصله و دقت ناظر ضبط مهربان #محمدرضا_غفاری_نیا.

بعد از ماجرایی که بعد از ضبط خاما برای حنجره‌ام پیش آمد چند سالی اصلا جرات نداشتم بیشتر از چند دقیقه بخوانم تا بالاخره پارسال این طلسم را شکستیم و #سه_گانه_یوسف علیخانی را ضبط کردیم.

ضبط #زاهو به دلایل مختلف برایم خاص بوده. خودم می‌دانم که به‌عمد چون کشاورزان که همزمان با پیش رفتن گاوآهن و جت‌ابزارشان، تخم‌شان می‌کنند که بعد این تخم‌ها بار بدهند، کلمات مهجور و دورافتاده‌ی #زبان_دیلمی یا #الموتی را (که فارسی اصیل است) در زاهو، تخم‌شان کرده‌ام که سخت معتقدم یکی از وظایف نوشتن، همین زنده نگه داشتن و زنده کردن کلمات فراموش‌شده‌ی فارسی است و زبان مردم البرز، همان زبان متون کهن چون #تاریخ_بیهقی است و این را باید یک محقق، به جان، درباره‌اش تحقیق کند که چه می‌گویم و چرا زبان مردم طالقان و رودبارالموت و رودبارزیتون و رودبارقصران و اشکورات و تنکابن و فیروزکوه و (آنچه در تاریخ‌های کهن به #دیلمستان معروف است) از زبان‌های سالم و بازمانده‌‌ی #زبان_فارسی است که مردم حفظ کرده‌اند و وظیفه‌ی چون منی که می‌نویسم یک‌بخشی کاشتن دوباره‌ی آن‌هاست که سبز بمانند.

از سوی دیگر زمان خواندن #زاهو تازه فهمیدم به وقت نوشتن‌اش خیلی شیدایی کرده‌ام و خیلی جاها نفهمیده‌ام که چه نوشته‌ام و آن من پنهان جاری در کلمه‌هایم، این قصه را روانه کرده‌اند و خواندن چنین داستانی که خود هزارداستان است (زاهو یک قصه نیست، قصه در قصه است در متن یک زندگی) کار ساده‌ای نیست؛ گیرم خودت نوشته باشی؛ به وقت سحر.

زاهو تنها کتابی بود که وقت خواندن‌اش بارها بغض کردم و بارها گریه کردم و بارها شوق برم داشت و بارها ... امروز وقتی بعد از خواندن ۶۷۰ صفحه‌ی کتاب، به صفحه‌ی آخر #زاهو رسیدم، همزمان با دلتنگی، بار دیگر دلم خواست سپیده‌ی سحر بیدار شوم تا …

 

https://www.instagram.com/p/CiC-KEMqPJU/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

 

برچسب ها: ,

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو