«ديلمون پارسي- ديلمون پالوي» پژوهشگر پیشکسوت منتشر می‌شود

تازه‌ترين اثر عبدالرحمن عمادي با نام «ديلمون پارسي- ديلمون پالوي» از سوي نشر آموت منتشر مي‌شود. این پژوهشگر به این بهانه گفت: معتقدم خطري در زمينه هجوم كلمات بيگانه به زبان فارسي، ما را تهديد نمي‌كند، به شرط آن كه فرهنگ توسعه يابد و آزادي عمل به معناي واقعي و قانونی برای جامعه فراهم شود.

عمادي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ایبنا)، توضيح داد: «ديلمون پارسي- ديلمون پالوي» كتابي 800 صفحه‌اي و شامل دو بخش است.

وي با بیان این که در بخش اول كتاب با نام «ديلمون پارسي»، پژوهش‌هايي از ريشه‌هاي زبان فارسي ارايه شده است، گفت: از ساليان پيش اين بحث مطرح بوده كه زبان فارسي به استان فارس تعلق دارد اما اين مطلب درست نيست و مي‌توان آن را نقض كرد.

اين پژوهشگر ادامه داد: با بررسي ريشه كلمات و آثاري مانند سكه‌ها، كه از گذشته مانده، مي‌بينيم كه كلمات در استان‎‌هاي ايران، داراي معنا و مفهوم يكساني هستند.

وي درباره لغاتي كه عربي به‌نظر مي‌آيند، افزود: مسلم نيست كه اين لغات پايه‌اي عربي دارند، شايد چندين هزار لغت عربي وجود داشته باشد كه از ريشه ايراني برخوردار است.

عمادي افزود: در دوران گذشته، اين مناطق نزديك به دو هزار سال جزو قلمرو ايران بوده‌اند. اگر پژوهشگران، زبان‌شناسان و محققان، بررسي كامل و جامعي را درباره زبان فارسي انجام دهند، مي‌بينيم كه هزاران لغت با ريشه ايراني در اين منطقه وجود دارد؛ براي مثال گمان مي‌كنيم، كلمه «سلام» عربي است، در صورتي كه اين كلمه ريشه ايراني دارد و به معني درود فرستادن به خداوند است.

وي ادامه داد: در بخش دوم كتاب با نام «ديلمون پالاوي» به معناي پهلوي‌هاي ديلمي، دوبيتي‌هاي دلدادگان روستايي منطقه ديلمستان  را مورد بررسي قرار دادم. قابل ذكر است كه اين منطقه دماوند، لواسانات، شمال تهران، ساوجبلاغ، رودبارالموت تا لنگرود و تنكابن را شامل مي‌شود.

عبدالرحمن عمادي با اشاره به این‌كه زبان‌هاي ديگر از نظر علمي خويشاوندان زبان فارسي هستند و آن را تقويت مي‌كنند، افزود: فرهنگ مختص جاي خاصي نيست. من معتقدم هيچ خطري در زمينه هجوم كلمات بيگانه به زبان فارسي، ما را تهديد نمي‌كند، به شرط آن كه فرهنگ توسعه يابد و آزادي عمل به معني واقعي، براي زنان و مردان فراهم شود.

وي که به سخنان رییس جمهوری منتخب در گفته‌هایش اشاره کرد، گفت: به قول آقای  روحانی در چارچوب قانون آزادي باید برقرار باشد. وقتي مردم يك كشور محدود بمانند، بي‌سوادي به وجود مي‌آيد و آن موقع دیگر نمي‌شود از مردم انتظاري داشت.

عمادي، حقوقدان، متولد بهمن 1304 خورشيدي در روستالي «اي ني» اشكور در خانواده‌اي از طايفه سادات ديلماني، از نوادگان مشاهير ديلمي به دنيا آمد.

عمادي پس از تحصيل در مكتب‌خانه روستا، روانه رودسر، ‌رشت و قزوين شد و تحصيلات متوسطه را در اين شهرها گذراند. وي در زمان حكومت مصدق (1331) موفق به دريافت ليسانس قضايي از دانشگاه تهران شد.

عمادي همزمان با وكالت، به پژوهش در مباحث ايرانشناسي روي آورد و بخشي از مقالاتش طي نيم قرن گذشته در مجلات معتبر منتشر شده‌اند.

از عمادي تا به حال كتاب‌هاي متعددي درباره حوزه زبانشناسی و مطالعات ايرانشناسي منتشر شده است.

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو