مردی از آنادانا

مردی از آنادانا

فریبا کلهر

نشر آموت/ چاپ اول/ ۳۹۲ صفحه/ ۲۵۰۰۰ تومان

فکر می‌کنم نوشتن خلاصه‌ی رمان زیاد مفید نباشد برای همین چند تا از فراز‌های رمان رو می‌نویسم شاید بیشتر به درد بخورد.

* یکی از شخصیت‌های اثرگذار این رمان زنی به اسم آناداناست که به او بانوی ترشی‌های همدانی می‌گویند. قصه‌گوست و در عالم ترشی‌ها سیر می‌کند. در نهایت خودش را توی کوزه‌ی سرکه می‌اندازد و ترشی می‌اندازد.

* ضرب‌المثل همدانی که می‌گوید: زن‌های همدانی گنجشک را توی هوا می‌گیرند و ترشی می‌اندازند. کنایه از این‌که از همه چیز ترشی می‌اندازند.

* سیاست و قصه یکی از حرف‌های این رمان است و ساخته شدن واژه‌ای به اسم قصاست. در این رمان شخصیت اصلی با شخصیت‌های سیاسی برخوردهایی دارد. مثلا در کودکی و بعد از کودتای ۲۸ مرداد و دستگیری مصدق، تخت مصدق را می‌بیند که بالای سرش پرواز می‌کند و مصدق ِ مفلوک و با عصا روی آن نشسته. و یا وقتی هویدا اعدام می‌شود با شبح او در عکاسخانه‌اش مواجه می‌شود و حرف می‌زند.

* شخصیت اصلی یعنی زعیم، عکاسی دارد و مدتی به جبهه می‌رود و عکاس ِ دفاع مقدس می‌شود. در واقع دنیای خوب و خوشی با عکس و عکاسی و عکاسخانه‌اش دارد.

* یکی از شخصیت‌های رمان دختری به اسم استلا است که عادت دارد مثل درخت مقدس به خودش پارچه ببندد و در نهایت به صورت استعاری درخت می‌شود. استلا از مشتری‌های عکاسی زعیم است.

* توی رمان چند تا شخصیت گم می‌شوند. شاید گمشدگی بتواند موضوع روی جلد باشد.

* نگار یکی از گمشده‌هاست. زنی که چندبار گم و پیدا می‌شود و شخصیت اصلی رمان عاشق اوست.

* این رمان ترکیبی از قصه و سیاست است و زعیم کسی است که از قصه و سیاست و عکاسی عبور می‌کند و به نور می‌رسد و رستگار می‌شود.

* فضای قصه بیشتر در همدان است. سرما... کوه الوند... سفال‌های لالجین... انگورهای ملایر... گردوهای تویسرکان... عطاری‌ها... ترشی‌ها

از فریبا کلهر، تاکنون علاوه بر رمان‌های منتشر شده برای گروه سنی نوجوانان،کتاب‌های «شوهر عزیز من» و «عاشقانه» نیز در حوزه بزرگسال در نشر آموت منتشر شده است.

رمان «مردی از آنادانا» نوشته «فریبا کلهر» در ۳۹۲  صفحه و به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان توسط «نشر آموت» منتشرشده است.

مردی از آنادانا
250,000ریال

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو