یادداشتهای یک کتابفروش

دوست مهربانی در صفحه‌ی شخصی‌ام پیام گذاشته که «حیف اون یازده هزار فالووری که دارید و هیچی نمی‌نویسید!»

ده بار برایش می‌نویسم و بعد نفرستاده، پاک می‌کنم.

اول نوشتم «زمانی را گذاشتم برای دوری از غوغا که شاید اندکی به خودم برسم.»

بعد نوشتم «در روزگاری که یازده هزار فالوور به ظاهر همراه‌ات هستند و عکس از خودت که بگذاری، دو هزار نفر می‌پسندندت و اگر عکس از طبیعت بگذاری، این لایک‌ها می‌رسد به هزار تا و اگر #کتاب و #نویسنده معرفی کنی، لایک‌ها کمتر از پانصدنفر، به نظر شما انگیزه‌ای می‌ماند برای نوشتن؟»

بعد که حذف کردم. دوباره ویرم گرفت بنویسم «همین پریروزها #قاسم_آهنین_جان درگذشت. همه درباره‌ی همه‌چی فوت او گفتند و نوشتند و حتی یک نفر وارد #کتابفروشی نشد که بپرسد کتابی از شاعر مرحوم دارید؟»

نفرستادم. نوشتم «تا صبح امروز وقتی هش‌تگ #منصور_اوجی را می‌زدی، نهایت چهارصد پانصدتا مطلب برایش می‌آورد و وقتی دیشب از میان جمع رفت به میان کلمه‌ها، در همین فاصله‌ی نیم‌روزی هش‌تگ‌اش به بالای هزار رسیده. یعنی همه‌ی این‌ها شاعر معاصر را می‌شناختند و سکوت کرده بودند؟»

توی سرم می‌دود «هنوز منگ رفتن اوجی شاعر هستی که خبرستان می‌شود این اینستاگرامستان که دختران دانش‌آموز در #افغانستان و ... وای و هوار و فریاد که #طالبان و #ظلم و #زن و ...»

برایش نوشتم «من #نویسنده ام. و آرزوی همه‌ی نویسندگان جهان این است که در بطن ماجرا باشند که خوراک تازه داشته باشند برای نوشتن. اما خوراک تازه هم اندازه دارد. آنقدر خوراک ریخته‌اند سر ما که بی‌قرار شده‌‌ایم و حالت تهوع بهمان دست داده.»

برایش می‌نویسم «من #کتابفروش ام. نمی‌توانم مدام در این صفحه، فریاد و فغان راه بیندازم که چنین شده در جامعه‌ام.»

برایش می‌نویسم «ناشر هستم خیر سرم. بعد خانم مترجم که بعید نیست از همان‌ها بوده باشد که وقت آتش گرفتن #پلاسکو گوشی‌به‌دست توی خیابان در حال فیلمبرداری بوده که برای جمع گسترده دوستان و اقوام و آشنایان و فالووران محترم، خودنمایی کند، برایم همان‌روز پیام فرستاد که به شما هم می‌شه گفت آدم؟ به شما میشه گفت نویسنده؟ ناشر؟ کتابفروش؟ مردم عزادار هستند و پلاسکو ریخته و آن‌وقت شما #کتاب معرفی کرده‌اید؟»

آن روز خیلی درد کشیدم. ام‌روز خیلی درد کشیدم. مانده‌ام در این واویلاکده که هر روزمان آه است و درد و حق می‌دهم خیلی‌های‌تان #کتاب نخوانید و دور باشید از #کتابفروشی_ها.

راهی می‌شناسید برای درمان این درد؟

 

https://www.instagram.com/p/COqByxPBRMt/?igshid=1rjvnbkqeycw0

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو