یادداشت‌های یک کتابفروش

از امروز، یک تابلو به بلوار مرزداران اضافه شده که می‌تواند در اولین‌های گینس ثبت بشود. الان به بهار سرلک، خبرنگار روزنامه اعتماد می‌گفتم. می‌گفتم: بهار جان! ببین این خبر به درد بچه‌های روزنامه‌تان نمی‌خورد؟

نمی‌دانم بهار سرلک چه برداشتی کرد از حرف‌ام اما خیلی جدی گفتم؛ خیلی خیلی جدی گفتم.

نصب این تابلو به نظرم مهم‌ترین خبر فرهنگی تمام کشور است؛ حتی اگر یک روزنامه‌ هم خبرش را کار نکند و حتی یک خبرنگار، از روی صندلی گرم و نرم‌اش بلند نشود و قدم رنجه نکند در گرمای طاقت‌فرسای تابستان امسال، این‌طرف‌ها بیاید و عکسی بگیرد و خبری تنظیم کند که نکند نفع شخصی‌ای یک کتابفروشی ببرد در این خبررسانی.

اما ماجرا از چه قرار بوده؟

پارسال که کتابفروشی افتتاح شد، همان یکی دو هفته‌ی اول استاد «محمود آموزگار» رئیس وقت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، آمده بودند با دسته‌گلی به تماشای آموت و کیف کردیم که بزرگ‌ترمان آمده است به شاگردنوازی. همان‌شب گفت‌مان افتاد به گفتن این‌که کاش اتحادیه، طرحی را تصویب بکند برای نصب تابلوی کتابفروشی در سراسر کشور. بعد گفتیم مثال همان فرم که در تمام کشور مراکز فرهنگی و باستانی و موزه‌ها،‌ تابلوی موشکی می‌گیرند که مردم ببینندشان و نشان از فرهنگ بالای مملکت است.

استاد فرمودند نامه‌ای نوشتم و بردم و تحویل اتحادیه دادم که بعد خبری نشد.

مدتی بعد در نمایشگاه کتاب تهران همین ایده را به سرکار خانم «الهام فخاری» و «محمدجواد حق‌شناس» از اعضای شورای شهر تهران گفتم. هر دو استقبال کردند و گفتند این ایده معرکه است و باید اجرایی بشود.

اما نشد.

ما هم از خیرش گذشتیم. گفتیم اگر اصرار کنیم فکر می‌کنند نفع شخصی در میان است. اگرچه تاکید کرده بودم که ننویسید مثلا کتابفروشی فلان، فقط تابلوی کتابفروشی بزنید که بعد همه‌گیر بشود در کل کشور.

گذشت. تا مدتی قبل که آقای «هیوا کاکه‌زاده» شهردار ناحیه چهار شهرداری منطقه دو آمدند برای خداقوت. همین طرح را به ایشان گفتم. لبخند را روی لب‌شان دیدم. عجیب‌ این‌که هیچ قولی ندادند. نگفتند می‌شود یا نمی‌شود. گذشت تا چند روز بعدش، آقای جندانی، رئیس خدمات شهری ناحیه چهار زنگ زدند که رنگ تابلو را پرسیدند. گفتم «رنگی از رنگ‌های رنگین‌کمان!»

واقعیت‌اش فکر نمی‌کردم بزنند. همین‌طوری گفتم.

تا امروز که جیمان‌جان زنگ زد که آمدند و دارند نصب‌اش می‌کنند؛ تابلو موشکی کتابفروشی را.

ممنونم از همراهی و لطف همگی مخصوصا جناب رجایی و اداره زیباسازی منطقه دو که نصب این تابلو را تسهیل بخشید.

چنین تابلویی تا به حال جایی دیده بودید؟

 

https://www.instagram.com/p/B0tWMIChLWo/?igshid=182kudtqc2bc4

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو