گزارش ایبنا از کتابسرایِ درحال تعطیلی «عبداللهی» در شیراز

مبادا چراغ کتابفروشی‌های شیراز مانند «سمندر» بی‌فروغ شود!

کتاب‌فروشی «عبداللهی» شیراز که در میان مردم با نام «سمندر» معروف است، این روزها حال و روز خوبی ندارد و لزوم انجام اقداماتی برای جلوگیری از تعطیلی آن، به موضوعی داغ در میان کاربران فضای مجازی تبدیل شده است.

مبادا چراغ کتابفروشی‌های شیراز مانند «سمندر» بی‌فروغ شود!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، کتاب‌فروشی «عبداللهی» در شیراز ۲۵ سال پیش، فعالیت خود را با نام «کتاب‌فروشی سمندر» در پاساژ بحرینی این شهر شروع کرد، چند سالی است که با مدیریت رضا عبداللهی در خیابان ملاصدرا به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 «عبداللهی» از معدود کتاب‌فروشی‌های شیراز است که در زمینه عرضه کتاب‌های درسی و کمک درسی کمتر فعالیت داشته و تأکید خود را در کتاب‌های عمومی گذاشته است. در این کتابفروشی بیش از ۳۰ هزار عنوان کتاب عمومی در تمامی حوزه‌ها از جمله فلسفه، روانشناسی، ادبیات، تاریخ و... وجود دارد؛ به‌علاوه مجموعه کامل کتاب‌های تخصصی رشته‌های هنر به‌ویژه هنرهای تجسمی، تئاتر و سینما در این کتابفروشی عرضه می‌شود؛ مجموعه‌ای که در کمتر کتاب‌فروشی شیراز یا شهرستان‌های دیگر استان فارس دیده می‌شود.

 

کتاب‌فروشی عبداللهی همچنین با داشتن ۳۰۰۰ جلد کتاب تخصصی کودک و نوجوان در گروه‌های سنی مختلف و بهترین رمان‌های نوجوانان دنیا یکی از مراکز شناخته شده عرضه کتاب‌های کودک و نوجوان در شیراز است. در این کتاب‌فروشی بیش از هزار جلد کتاب نفیس همچون قرآن کریم و دیوان اشعار شاعرانی مانند خیام، حافظ و مولانا برای آن دسته از مخاطبانی که تمایل دارند کتاب‌های نفیس را در مجموعه خود داشته باشند یا آن را به عنوان پیش‌کشی فرهنگی به دیگران تقدیم کنند، وجود دارد.

 

اما ویژگی‌ای که در این کتاب‌فروشی بیش از همه نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند، وجود کامل‌ترین مجموعه رمان‌های خارجی است که این گزینه علاقه‌مندان رمان‌های خارجی را بسیار خرسند کرده است. در این مکان فرهنگی، تقریباً تمام رمان‌های برگزیده دنیا با ترجمه‌های مختلف فارسی آن وجود دارد و این نکته به خواننده امکان می‌دهد تا ضمن انتخاب نویسنده و داستان مد نظر خود، ترجمه‌ای را بخرد که بیش از سایر ترجمه‌ها با سلیقه او سازگار است.

 

«رضا عبداللهی» در پی شیوع کرونا دچار مشکلات بزرگی برای ادامه کار شده است و آنها که سال‌هاست دل در گرو فرهنگ و ادب و کتاب دارند، به تکاپو افتادند تا مبادا این کتاب‌فروشی قدیمی شهر ادب و هنر به سرنوشت کتاب‌فروشی‌هایی مانند فرهنگ، بلادی و... دچار شود.

 

این کتابفروش شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا به صراحت از نبود حمایت دولتی گلایه کرد و گفت: وضعیت خیلی بدی داریم و تقریبا 6 ماه است که توانایی پرداخت اجاره بهای فروشگاه را ندارم و تمامی چک‌های بانکی‌ام برگشت خورده است.

 

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون هیچ حمایتی در جهت جبران خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا دریافت نکردم و 6 ماه است با چنگ و دندان توانستم کتاب‌فروشی را زنده نگه دارم، اما دیگر توان ادامه ندارم و اگر حمایت‌های علاقه‌مندان کتاب در فضای مجازی نبود ، شاید به همین زودی‌ها آن را تعطیل می‌کردم.

 

عبداللهی درباره استفاده از تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا، اظهار کرد: نه تنها بیمه تامین اجتماعی، من را مشمول دریافت بیمه بیکاری ندانسته بلکه مدت‌هاست دیگر نیروها را هم مرخص کرده‌ام و به‌تنهایی در حال اداره کتاب‌فروشی‌ام هستم.

 

وی با ستودن اقدام کاربران فضای مجازی در تشویق مردم به حمایت از کتاب‌فروشی‌های مستقل، عنوان کرد: با اینکه مشتری‌های کتاب‌فروشی اغلب از قشر دانشجو، کارمند، فرهنگی، هنرمندان و... هستند اما با وجودی که درآمد آنچنانی ندارند، نسبت به ادامه حیات کتاب‌فروشی حساسیت به خرج می‌دهند؛ کافی است نگاهی به فضای مجازی بکنیم، ببینیم چقدر در طول یک هفته اخیر نام کتاب‌فروشی عبداللهی برده شده است.

 

عبداللهی با این حال ضمن گلایه از وجود کتاب‌های نیم بها که بعضا به شکل قاچاق چاپ و منتشر می‌شوند، بیان کرد: متاسفانه یکی از دلایل ورشکستگی کتاب‌فروشی‌ها وجود کتاب‌هایی است که در غرفه‌های فروش کتاب در مراکز همگانی عرضه می‌شوند، هستند.

 

وی با تصریح این نکنه که اراده‌ای از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرداری شیراز برای جلوگیری از فروش کتاب‌های زیراکسی، کپی، نیم‌بها و قاچاق وجود ندارد، تاکید کرد: ناشر، مترجم، مولف و خاستگاه اغلب این آثار مشخص نیست و دارای مجوز هم نیستند.

 

مدیر کتاب عبداللهی عنوان کرد: قشر کتابخوان، طبقه متوسط جامعه است و من انتظاری از آنان ندارم؛ اما در چند روز اخیر موجی به وجود آمده است که حمایت کردند و شاید با وجود این موج دیگر نیازی به تعطیلی نباشد.

 

وی همچنین با بیان اینکه مابقی کتاب‌فروشی‌های شیراز هم در حال نابودی هستند، گفت: البته آنها که ملک کتاب‌فروشی از خودشان است، نگرانی از بابت تعطیلی ندارند.

 

وی اعلام کرد: من 700 میلیون تومان چک برگشتی دارم و برای تعویض کارت عابر بانک مراجعه کردم که حتی بانک از تعویض آن به خاطر این چک‌ها از صدور کارت جدید خودداری کرد.

 

عبداللهی با این حال از همکاری صاحب ملک در دریافت اجاره بهای کتاب‌فروشی تقدیر کرد و گفت: ناشران هم در پرداخت بدهی کتابفروشی، کمال همکاری را دارند و خیلی از آنها گذشت کردند وگرنه باید خیلی پیشتر تعطیل می‌کردم.

 

این کتاب‌فروش شناخته شده شیرازی، گفت: نزدیک 4 میلیارد تومان موجودی کتاب دارم که روی دستم مانده است و تخمین می‌زنم یک میلیارد تومان از بابت کرونا خسارت مالی دیده باشم.

 

وی فروش غیرحضوری و اینترنتی را کمک شایانی به کتاب‌فروشی‌های بحران‌زده دانست و گفت: اگر می‌خواستیم به شیوه سنتی ادامه دهیم قطعا تاکنون نمی‌توانستیم از پس هزینه‌ها بربیاییم.

 

 

http://www.ibna.ir/fa/longint/293407

 

@aamoutbookstore

برچسب ها:

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو