چه کسانی وقت خرید کتاب، دنبال تخفیف هستند؟

این روزها تب و تاب نخستین #نمایشگاه_مجازی_کتاب_تهران بالاست و همه گویا منتظر یک اتفاق هستند و اتفاقی که هنوز نیفتاده، پیش‌بینی درباره‌اش بسیار دشوار است. با این حال اینجا چند سوال پیش می‌آید:

اول اینکه خیلی از دوستانی که زمان برگزاری #نمایشگاه_کتاب_تهران و #نمایشگاه_کتاب_استانی بر طبل مخالفت می‌کوبیدند که این نمایشگاه‌ها باعث نابودی #کتابفروشی_ها شده است، چرا طی ده ماه گذشته به این سوال جواب نمی‌دهند که «مگر نمی‌گفتید اگر #نمایشگاه_کتاب برگزار نشود، مردم به کتابفروشی‌ها سرازیر می‌شوند؟ پس کجاست آن سیلی که ازش حرف می‌زدید؟»

متاسفانه برخلاف انتظار آن دوستان، به تجربه دیدیم کسانی که به نمایشگاه کتاب می‌رفتند، اصلا یا آدرس کتابفروشی‌ها را بلد نیستند یا اگر هم بلد هستند، قدم به کتابفروشی‌ها نمی‌گذارند.

حالا در چنین شرایطی و در حالی که #نمایشگاه_کتاب چه به صورت #نمایشگاه_کتاب_تهران و چه #نمایشگاه_استانی برگزار نشده، برگزاری #نمایشگاه_مجازی_کتاب_تهران تا چه اندازه می‌تواند فراتر از یک شو تبلیغاتی قرار بگیرد و آیا این اتفاق می‌تواند گامی برای گسترش #کتابخوانی بردارد یا خیر؟

برخی از ناشران و کتابفروشان از قدیم‌الایام سایت مخصوص خود داشتند و حالا #کرونا مجبورشان کرده در کنار سایت، سایت فروشگاهی هم راه‌اندازی کنند و در حال حاضر کمتر ناشر و کتابفروشی می‌توان پیدا کرد که سایت #فروش_کتاب نداشته باشند.

در این حوزه هم قاعدتا شیوه‌ی معقولی وجود ندارد و همه تلاش دارند از حس تخفیف‌خواهی مردم برای کتاب بهره بگیرند و مشتری بیشتری را به خود جذب کنند.

امروزه دیگر اغلب کتابخوانان آگاه شده‌اند هرجا تخفیف بیش از 10 تا 15 درصدی به کتاب اختصاص داده شود، یک جای کار می‌لنگد. 

حالا با تبلیغات گسترده #نمایشگاه_مجازی_کتاب مبنی بر 20 درصد تخفیف و ارسال رایگان، راه به کدام سمت می‌بریم؟

آیا وزارت ارشاد که این تخفیف 20 درصدی و ارسال رایگان را بر گرده‌ی ناشران گذاشته، طی یک سال گذشته، قدم مثبتی برای التیام دردهای این جماعت تنهامانده برداشته؟

آیا کتابفروشان که به سختی چراغ کتابفروشی‌های‌شان را روشن نگه داشته‌اند، از چنین اقدامی خرسند هستند؟

آیا سایت #نمایشگاه_مجازی_کتاب در حالی که همه کتابفروشان جدا از فروش حضوری، با ارائه تخفیف‌های ویژه در سایت‌های‌شان، کتاب را در دسترس مردم قرار داده‌اند، نمی‌تواند یک‌جور هم‌پوشانی و حتی باعث نابودی سایت‌های ناشران و کتابفروشان بشود؟

سایت خانه کتاب (در تابستانه و پاییزه و بهاره کتاب) که زمانی با ارائه لیست پرمخاطب‌ترین‌ها، آینه‌ی روشنی برابر مخاطبان گذاشته بود، طی دو سال گذشته، از ارائه آمار دقیق فروش کتاب‌ها خودداری کرد و ... و هزاران سوال بی‌پاسخ دیگر.

 

https://www.instagram.com/p/CKO10pwBAeJ/?igshid=1f1wemnk4pr6u

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو