«پريباد» و مولفه‌های پسامدرن

مهدی محبی‌کرمانی - محمدعلی علومی - محسن حکیم‌معانی/ کرمان/ نقد پریباد

دومين «نشست نقد كتاب» با بررسي رمان «پريباد» اثر «محمدعلي علومي» برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حوزه‌هنري استان كرمان، دومين «نشست نقد كتاب» ويژه‌ي رمان «پريباد» با حضور «محمدعلي علومي» مولف كتاب، «مهدی محبی‌کرمانی»‌ نویسنده و منتقد و «محسن حکیم‌معانی» نویسنده و منتقد و جمعي از اهالي ادبيات استان كرمان، عصر ديروز شنبه 24 تيرماه در محل اتاق هم‌انديشي اين حوزه برگزار شد.

مسئول واحد آفرينش‌هاي ادبي حوزه‌هنري كرمان در ابتداي اين نشست گفت: نشست نقد كتاب در هفته‌ي آخر هر ماه برگزار خواهد شد و به صورت يك‌ماه در ميان به كتاب‌هاي حوزه‌ي شعر و كتاب‌هاي حوزه‌ي ادبيات داستاني استان كرمان اختصاص خواهد داشت.

«مجتبي احمدي» اظهار داشت: در برگزاري نشست نقد كتاب در سال جاري، بنا داريم بيش‌تر به كتاب‌هاي تازه‌منتشرشده بپردازيم و به همه‌ي صاحبان آثار تازه در حوزه‌ي شعر و داستان استان، پيشنهاد برگزاري نشست را خواهيم داد.

در ادامه، نويسنده‌ي رمان «پريباد» ضمن تقدير از برگزاركنندگان نشست و حاضران در جلسه، گفت: نويسنده بايد همواره از نقد استقبال كند و نبايد از آن برنجد.

«محمدعلي علومي» افزود: من امروز در اين نشست حاضر شده‌ام تا از صحبت‌هاي منتقدان بهره‌مند شوم و اين، مطمئناً در خلق آثار بعدي‌ام به من كمك بسياري خواهد كرد.

سپس «محسن حكيم معاني» منتقد مهمان نشست، با تبريك به علومي به خاطر چاپ رمان «پريباد» گفت: فارغ از اين‌كه هر نظري درباره‌ي كتاب محمدعلي علومي داشته باشيم، نوشتن و چاپ‌كردن اثر در شرايط نه‌چندان مطلوب اين روزگار جاي تبريك و تشكر دارد.

وي افزود: البته «پريباد» رمان مهم و قابل توجهي است و من خوشحالم؛ هم از اين جهت كه اين اثر را خواندم و هم اين‌كه امروز در نشست نقد آن در كرمان شركت‌ كرده‌ام.

حكيم معاني در ادامه، «پريباد» را رماني «پسامدرن» خواند و گفت: بسياري از مولفه‌ها و ويژگي‌هاي پست‌مدرن را در اثر علومي مي‌بينيم.

وي افزود: عدم قطعيت در روايت‌ها، نبود شخصيت محوري، بينامتنيت، جعل تاريخ و جعل سند از ويژگي‌هاي آثار پسامدرن است كه ما همه‌ي اين ويژگي‌ها را به صورت بارز در «پريباد» مي‌بينيم و علومي در استفاده از اين شگردها به خوبي از عهده بر آمده است.

اين منتقد ادبي در بخش ديگري از صحبت‌هايش ضمن تاكيد بر ضرورت ويرايش هر اثري توسط يك ويراستار زبردست، گفت: در رمان «پريباد» فصل‌ها و بخش‌هايي هست كه مي‌توانست با يك ويرايش حرفه‌اي به شكلي بهتر ارائه شود اما استفاده از بعضي كلمات كه در متن به‌خوبي جا نيفتاده يا وجود برخي زوايد غيرضروري در پاره‌اي از سطرها ملال‌آور به نظر مي‌رسد.

در ادامه، «مهدي محبي كرماني» ديگر منتقد مدعو نشست، گفت: رمان «پريباد» كتاب بسيار خوش‌خواني است اما در بعضي از فصل‌هاي آن با اطاله‌ي كلام مواجهيم كه با اندكي بازنگري و ويرايش، قابل حل است.

وي بهره‌گيري علومي از اسطوره‌ها و حكايات را بارزترين ويژگي «پريباد» برشمرد و افزود: نويسنده به خوبي توانسته با استفاده از اين عناصر، رمان خود را سر و سامان دهد.

محبي هم‌چنين ضمن اشاره به شروع رمان كه به قول او طوفاني و بسيار خواندني است، گفت: «پريباد» علومي حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و بر خلاف نظر نويسنده، معتقدم «پريباد» وصيت‌نامه‌ي ادبي علومي نيست بلكه شروع خوبي است براي اين‌كه او را به نويسنده‌اي فراتر از مرزها تبديل كند.

گفتني است؛ «نشست نقد كتاب» توسط واحد آفرينش‌هاي ادبي حوزه‌هنري استان كرمان در هفته‌ي پاياني هر ماه برگزار مي‌شود. سومين نشست نقد كتاب به يكي از مجموعه‌شعرهاي شاعران استان كرمان اختصاص خواهد داشت.

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو