این اثر تحت عنوان رئالیسم جادویی اما با نگاه ایرانی خلق شده است

بیستمین دوره جایزه کتاب فصل ۳0 خرداد در شهر سنندج برگزار شد. در این دوره دبیرخانه این جایزه ۴۰ اثر را انتخاب کرده بود که ۱۶ اثر از آنان برگزیده بودند. برخی از برگزیدگان این دوره از کتاب فصل در گفت‌وگوهایی کوتاه با خبرنگار «ایبنا» درباره کتاب‌شان و «کتاب فصل» نظرات خود را عنوان كرده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از این برگزیدگان محمدعلی علومی است. وي درباره برگزاری کتاب فصل در شهرستان‌ها گفت: به نظر می‌رسد با این اقدام مرکزیت زدایی از تهران صورت می‌گیرد و دستاورد خوبی است برای شهرستان‌ها و نویسندگان آن و در واقع تعاملی بین این دو به وجود می‌آید.

اين نويسنده در این گفت‌وگو دلیل برگزیده‌شدن اثرش را این می‌داند که شاید برای نخستین بار است که فرهنگ بومی مردم ایران وارد سبک رمان می‌شود.

وي افزود: شاید بتوان به جرات گفت که رمان «پریباد» به این دلیل برگزیده شد که فرهنگ مردم، قصه‌ها و باورهای مردم را نه به شکل گزارش مردم‌شناسی بلکه به شکل خلاق وارد رمان کرد یعنی فرهنگ شفاهی وارد فرهنگ مکتوب شد.

علومي ادامه داد: این اثر تحت عنوان رئالیسم جادویی اما با نگاه ایرانی خلق شده است. مارکز در ادبیات آمریکای لاتین، باتوجه به فرهنگ سرخ پوستی که فرهنگ عشایری است رمان می‌نویسد در حالي كه ملت ما حداقل شش هزار سال فرهنگ و تمدن دارد و بر فرهنگ‌های کهن نیز تاثیرگذار بوده است، ما خیلی بیشتر شایستگی این را داریم که این فرهنگ مردم را وارد داستان کنیم.

وی در ادامه به فضای کتاب خود اشاره‌ای کرد و گفت: نام اثر از شهر فرضی به نام پریباد که در مرکزیت ایران است گرفته شده است. این شهر در اثر حضور استعمار نو به تدریج محو می‌شود. این حضور استعمار و معدنی که در اطراف شهر کشف شده است و استخراجی که از آن صورت می‌گیرد باعث شده میان دنیای کهن و دنیای نو مقاومت‌هایی از سوی مردم شکل گیرد و مقاومت‌هایی انقلابی به‌وجود آید؛ برای نمونه در این رمان ستارخان حضور دارد. در کل نگاهی به تاریخ صد سال پیش ایران می‌اندازد.

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو