«کتاب نیست» کتاب خوبی بوده

یدالله مفتون امینی، شاعر، معتقد است که گروهی با جمع کردن پول آرامش به دست می‌آورند و عده‌ای هم با پرداختن به ادبیات و شعر. به باور او، با پرداختن به هنر راحت‌تر می‌توان بر جهان و پیرامون تأمل واقعی داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امینی گفت: شاعر گاهی که موج تیره‌ای می‌آید سرش را زیر آب می‌برد تا آن موج از بالای سرش بگذرد. هنر واقعی چنین کارهایی را برای انسان انجام می‌دهد. نوشتن هم آدم را خالی می‌کند. یکی با دویدن و دیگری با شنا یا شکار راضی می‌شود.

این شاعر پیشکسوت ادامه داد: ما معتقدیم هر کسی گرفتاری‌ای و تضادی دارد. هر کس وضع انقباضی دارد که باید آن را به طریقی رفع کند؛ خواه با ورزش، خواه با موسیقی و خواه با نقاشی. انسان باید به هر طریق و به نوعی آن انقباض را به انبساط تبدیل کند.

وی گفت: به طور مثال موسیقی یک حالت اولیه داشته و یک نغمه بوده که بعد آن را بسط می‌دهند. وقتی با آن نغمه اولیه کار می‌کنند و آن را بسط می‌دهند لطیف‌تر می‌شود. تنها موسیقیدان است که می‌داند چه بلایی بر سر نغمه اولیه آمده است. گاه در میانه راه آن قطعه هیچ شباهتی به اول و آخرش قطعه ندارد. اما یک موسیقی‌شناس این گونه نیست. او می‌فهمد این قطعه که وسط است اول چه بوده و بعد چه شده.

شاعر مجموعه شعر «کولاک» یادآور شد: خوشنویسی هم همین طور است. وقتی الف را در خوشنویسی می‌نویسند قاعده‌اش سه مربع روی هم است. ما می‌گوییم چرا سه مربع و نیم نمی‌شود یا چرا چهار مربع درست از آب در نمی‌آید؟ خوشنویس می‌داند که چه کار کرده یا در عرصه داستان نویسنده می‌داند که داستان چگونه شروع شود.

امینی درباره شعر شاعران جوان گفت: همه شعرها به دست من نمی‌رسد. متأسفانه کتاب‌های شعر نو طرف‌های خانه ما نمی‌آید. اغلب کتابفروشی‌ها اینجا رمان دارند یا لوازم التحریر می‌فروشند. دوست داشتن شعرهای مختلف در زمان‌های مختلف فرق دارد و بستگی به سلیقه شاعران در هر دوره دارد. من هم در هر دوره مجموعه شعری را دوست داشتم که نمی‌توان نام همه آن‌ها را گفت. 

شاعر مجموعه شعر «دریاچه» افزود: اغلب آنچه می‌بینم تجدید چاپ کتاب‌های مصدق و مشیری یا شاملو و اخوان و سپهری است. در شهر رفتن هم برای من مشکل است. شنیده‌ام شاعری به نام علیرضا روشن کتابی منتشر کرده به نام «کتاب نیست» که کتاب خوبی بوده. خیلی دوست داشتم این کتاب به دستم می‌رسید و می‌خواندم. این کتاب هفت مرتبه چاپ شده. مشتاقم این کتاب را ببینم و حتی برایش چیزی بنویسم.

 امینی در پایان یادآور شد: گزینه شعر دارم که در انتشارات مروارید منتشر خواهد شد. این مجموعه شعرهای مرا از سال 1331 تا1391 دربرمی‌گیرد. همچنین کتاب «سپیدخوانی روز» که سراسر شعر سپید است و در سال 78 به چاپ رسید، تجدید چاپ می‌شود.

وی اضافه کرد: ناشران بزرگ معمولاً با هم رقابت دارند و من هم نمی‌دانم که کدام ناشر کتاب «سپیدخوانی روز» را به چاپ خواهد رساند. چاپ اول این کتاب را نشر ثالث منتشر کرد.

یداالله مفتون امینی متخلص به (مفتون) متولد 21 خرداد 1305  شهرستان شاهین دژ کردستان است. وی دانش‌آموخته رشته حقوق قضایی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران است.

«دریاچه»، «کولاک»، «انارستان»، «عاشقی کروان»، «نهنگ یا موج» (گزیده کولاک و انارستان»، «فصل پنهان» گزیده اشعار، « سپیدخوانی روز»، «عصرانه در باغ رصدخانه»، «من و خزان و تو» و «شب هزار و دو» از آثار اوست.

«سرمه‌فام و خط نستعلیق» و «اکنون های دور» از آخرین مجموعه شعرهای او هستند. امینی قبل از انقلاب شاعری غزل سرا بود که در سال‌های اخیر به سرودن شعر بی وزن روی آورد.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو