دستاران يکي از نام هاي مطرح شعر امروز خواهد بود

اکبر اکسیر (روزنامه شرق): شعر امروز در آستانه دهه 90 موقعيت خود را تثبيت کرده و دارد راه خود را ادامه مي دهد. بعد از 20سال نوعي از شعر به جامعه ادبي عرضه شده که اکثر مولفه هاي خود را وامدار شعر دهه 70 است، پس اگر دهه 70 را دهه کاشت و دهه 80 را دهه داشت شعر امروز حساب کنيم، بايد دهه 90 را دهه برداشت بناميم؛ دهه اي که شاعران جوانش را يکي پس از ديگري معرفي مي کند با شعري کوتاه، ساده ، عيني ، جزيي نگر ، شوخ و ترجمه پذير که از زندگي امروز و انسان معاصر مي گويد. با شعر معيار معاصر يعني شعر سپيد تفاوت دارد.

آزاد و رها پيش مي رود، هرچند جاذبه شعر نيمايي و شعر سپيد را نداشته باشد. زباني استعاري ندارد، به صنايع سنگين و سبک ادبي بي توجه است، مثل حرف زدن سرريز مي شود، اما با نثر ساده و آسان فرق ها دارد. شعري است فردگرا ، متفکر ، اما به دور از رويا و ذهنيات عليل، آنچه را که مي بيند، مي نويسد، هرچند در محافل غزل کوب ، شعر ناميده نمي شود، مشتي کلمه است بر پلکاني مخطط! در روزگاري که ذوق و ذايقه مخاطب عام شعر فارسي هنوز درگير وزن نرم و لطيف سوررئاليسم جادويي سهراب سپهري است، بايد تهمتن بود و آهن کوه مثل «احمدرضا احمدي» و دوام آورد تا شعر امروز شعر مقدر روزگاران شود. آنهايي که اهل پايمردي نباشند، زود خسته و دلزده مي شوند، اين شعر بايد 30سال تقويت شود، منتقدان خاص خود را پرورش دهد و شاعرانش را به چالش بکشد و کتاب هايش را به چاپ چندم برساند و در سايه نقد فني و مديريت اتاق فکر و پرهيز از حاشيه ها در ساختار و محتوا آسيب شناسي شود. حضور شاعران پسوندي با لهجه هاي متنوع در زبان و بيان مزيت اين نوع شعر است، شعري مرکزگريز با عطر و طعم متفاوت غذاهاي محلي، شعري که براي ارتقاي آن بايد به پا خاست تا به هر حيله در دل مخاطب راه يابد، از تکرار در امان باشد و دل از کهتر و مهتر بربايد.

    اغلب مجموعه شعرهاي امروز حرفي براي گفتن دارند، اما چون معرفي و نقد نمي شوند، خيلي زود فراموش مي شوند. در اين مجموعه ها، فکرهاي بلند در لابه لاي حرف هاي تکراري گم مي شوند و روند رشد شعر امروز به تعويق مي افتد. اغلب کتاب اولي ها وب نوشت هاي خود را کتاب مي کنند و دل به لايک بازي دوستان مجازي مي دهند و فريب مي خورند و دلشوره هاي شخصي خود را به نام شعر اجتماعي قالب مي کنند، مونولوگ را جاي ديالوگ مي فروشند و آنقدر به ضمير مزاحم «تو» گير مي دهند که خاصيت کلمه از بين مي رود و مخاطب شنگول، گيج مي شود. آنهايي که براي شعر مرخصي ساعتي مي گيرند در کافه هاي علي البدل ، نقش اصلي بازي مي کنند، به ياد دهه 40 سيگاري مي گيرانند و فنجاني قهوه سفارش مي دهند و شعر از پس شعر مي سازند و گاه آنقدر به مغز خودکار فشار مي آورند که لوزالمعده شان مي ترشد، بدانند شعر امروز محصول خوب نگريستن به پيرامون، به جهان واقعي، به محيط زيست، به انسان معلق امروز است!

    مجموعه شعر «دلفين ها در خواب هايم شنا مي کنند» از ساره دستاران در دو بخش «هويج افتاد» و «ناگهان ابر در آينه» از سوي نشر آموت منتشر شده است. شعرهاي اين دفتر ويژگي هاي شعر امروز را دارد، ساده و کوتاه ، ملموس و شوخ از تنهايي انسان معاصر مي گويد. او در پرداخت سوژه ها به اقتصاد کلمه توجه دارد. لحظات اثيري خود را به شعر کشيده است و ديگران را نيز در تنهايي خود سهيم کرده و اين همان رمز زندگي در کنار هم اما دور از هم آپارتماني است.

    دستاران يکي از نام هاي مطرح شعر امروز خواهد بود اگر فريب دوستان و مشاوران تعارفي خود را نخورد و به احسنت و آفرين همکاران خبرساز خود دل خوش نکند. او با توجه به موقعيت شغلي خود که ارتباط با شاعران و هنرمندان اهل قلم است، بايد به شعرهاي برتر اين مجموعه بهاي بيشتري دهد و شعرهاي تکراري و آسان با محوريت «تو» را کنار بگذارد و از کوتاهي شعر به بلند اي انديشه برسد. هرچند در شعرهاي اين مجموعه مرجع اغلب ضميرها مادربزرگ و خانواده شاعر است: «دارم منقرض مي شوم/ مثل نسل گوزن هاي زرد/ از سيبري تا فريدون کنار مي آيد/ براي نجات خودش/ آخرين بازمانده درناهاي مهاجر/ من آخرين بازمانده خودم هستم/ بايد از خودم کوچ کنم. شعرهاي کوتاه دستاران اغلب فارغ از جنسيت شاعر، شعر محض را معرفي مي کند و اين موفقيت بزرگي براي شعر امروز است. هر جا زبان شعر طبيعي مي شود، طبيعت شعر جان تازه اي مي گيرد و اشيا تشخص خاصي پيدا مي کنند: در اثاث کشي هميشه چيزي مي شکند/ گاهي پرسروصدا/ مي شود تکه خرده هايش را جمع کرد/ گاه بي سروصدا/ بي هيچ تکه خرده اي. ساره دستاران در شعرهاي کوتاه بي آنکه ادعايي داشته باشد، به کشف تازه اي مي رسد. از سيگار روشن هم/ غافل شوي/ جز خاکستر نمي ماند فرصت زير يک سقف ماندن/ از دست رفت/ يا چتر باز نشد/ يا باران بند آمد چه رازي است در اين سيگار برگ/ که هر چه مي کشي/ تمام نمي شود/ چه گوارا باران مي بارد/ مانده ام/ به تو فکر کنم/ يا به ترک هاي سقف؟»

 

انتشارات آموت به تازگی طرح ثبت سفارش تلفنی خرید کتاب و ارسال رایگان به شهرهای مختلف کشور را نیز آغاز کرده است. شماره تلفن‌های 66496923، 88490392، 09360355401 برای ثبت سفارش و ارسال رایگان کتاب (خرید حداقل 4 عنوان) در خدمت علاقمندان کتاب‌های نشر آموت است.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو