به هنرمند احترام بگذارند

روزنامه اعتماد | كمتر از يك روز ديگر، گزينه هاي نهايي براي تصدي پست رياست جمهوري معرفي مي شوند. تا آن روز در اين ستون مطالبات اصناف و اقشار مختلف را به روايت سه چهره شاخص آن صنف خواهيد خواند. امروز پاي صحبت ناشران نشسته ايم تا با ما از مهم ترين مطالبات شان بگويند.

به هنرمند احترام بگذارند | يوسف عليخاني | مدير نشر آموت

    هنرمند را نمي شود با زور ساخت. به راحتي مي توان صنعتگر را تربيت كرد ولي هنرمند را نمي توان مثل يك صنعتگر تربيت كرد. اگر اهالي دولت و سياست بتوانند در مقابل هنرمند (فيلمساز، نويسنده، موسيقيدان و ...) از جاي خود بلند شوند و احترام بگذارند، آخر و عاقبت خوشي نصيب شان خواهد شد.

    اغلب مشاغل و محصولات شان در طول تاريخ باقي نمي مانند و تاريخ مصرف دارند اما اثر هنري در دل تاريخ باقي مي ماند و سال ها بعد، آيندگان از روي اين آثار متوجه مي شوند كه مردم آن دوره و هنرمندان آن دوره تا چه حد از روزگاري كه در آن زندگي مي كردند رضايت داشتند يا متنفر بودند. اگر هنرمند تحت فشار و آسيب باشد، آيندگان از آثاري كه از او مي ماند اين را خواهند فهميد.

    در اكثر كشورها، هنرمنداني وجود دارند كه حكومت با آنها مشكل دارد ولي به آنها احترام مي گذارد. در همين تركيه با اورهان پاموك يا ياشار كمال مشكل دارند ولي وقتي صحبت از جوايز بزرگ جهاني يا مراسم مهمي مي شود، آنها همين نويسندگان شان را معرفي مي كنند. در نهايت اينكه اميدوارم اهالي سياست از تاريخ درس بگيرند و به شان هنر و هنرمند احترام بگذارند.

 

 ضرورت عقلانيت | منوچهر حسن زاده | مدير نشر مرواريد

    واقعيت اين است كه گاهي اوقات واكنش هايي كه به تصميمات ارشاد نشان داده مي شود بيش از اصل واقعه است ولي من فكر مي كنم جامعه ناشران توقع برخوردهاي ملايم تر و منطقي تري از ارشاد دارد. در واقع اگر مشكل اخلاقي يا عرفي يا هرچه كه هست به شكل معقول تري با آن برخورد شود. به بيان عاميانه آنقدر خشك نباشد. اگر محققي بيايد و درباره اين بخش از مشكلات حوزه نشر تحقيق كند نتيجه تحقيقات او اين خواهد بود كه به خيلي از اين حذفيات نيازي نيست. همين مشكلات ساده تر حل خواهد شد. در واقع نياز به تعامل بيشتري بين مردم، حكومت و هنرمندان وجود دارد. نكته ديگر درباره تسهيلات كاغذ است. اگر در اين مورد شفاف سازي شود و همه بدانند كه تعرفه ها چقدر است به هر ناشر چه ميزان تعلق مي گيرد يا مثلاميزان ماليات و گمركي كاغذ چقدر است، حداقل تكليف ما روشن مي شود كه تا چه حد بايد متوقع باشيم. مهم تر اينكه ترتيبي داده شود تا اين تسهيلات ميان همه ناشران به يك اندازه باشد. در شرايط فعلي به دليل نامشخص بودن ساز و كار تسهيلات كاغذ ميان ناشران سوءتفاهم وجود دارد.

سامان بخشي به قوانين نشر | صالح رامسري ‏ | مدير انتشارات معين

    سامان بخشي به وضعيت قوانين مميزي از مهم ترين مطالبات ناشران از دولت بعدي است. در سال هاي اخير ناشران به جاي آنكه در نشر كتاب با الزامات قانوني حوزه نشر مواجه باشند با سلايق افراد مواجه هستند و نشر كتاب ها براساس سلايق مسوولان حوزه نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت مي گيرد، نه تنها نشر كتاب كه حتي در عرضه كتاب هم با مانع سليقه افراد مواجه هستيم، طوري كه در نمايشگاه كتاب امسال نشر ما اجازه فروش متون كلاسيكي همچون «تاريخ سيستان» و «حاتم نامه» را هم نداشت، چرا كه به ما گفته مي شد مجوز اين كتاب ها پيش از سال 85 صادر شده است. مساله ديگر تحقق وعده و شعارهاست، تا پيش از قانون هدفمندي يارانه ها گفته مي شد يارانه كاغذ حذف مي شود و در عوض دولت از ناشران كتاب مي خرد كه اين امر منصفانه اجرا نشد و پس از مدت كوتاهي به طور كل خريد كتاب توسط دولت از ناشران قطع شد، در راستاي همين معضل اقتصادي بايد از ناشران براي تهيه مواد اوليه كاغذ، فيلم، زينك و جوهر حمايت شود، تا قيمت كتاب به شكل بي رويه افزايش نيابد. اميدوارم در دولت بعدي براي ناشران آرامشي فراهم شود كه ناشران بتوانند با اطمينان خاطر كتاب هايي را منتشر كنند كه اعتماد مردم دوباره به آنها جلب شود و ناشران هم با حس مسووليتي تمام عيار به كار بپردازند كه شايسته نام ايران و ايراني باشد.

برچسب ها:

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو