شومینه‌ی روشن آلاله

احمد تهوری (روزنامه ایران): از وقتی که به یاد می‌آوریم، نویسندگان و مترجمان و پدیدآورندگان جدی محصولات فرهنگی در ایران روی خوشی به کتاب‌های عامه پسند نشان نداده‌اند. بار هم از وقتی به خاطر داریم، کتاب‌های عامه پسند نوشته شده، چاپ شده و خوانده شده‌اند و جالب اینکه تیراژ بالا و تجدید چاپ بسیاری از آنها در تمام این سالها نشان می‌دهد که همواره مخاطب خود را داشته‌اند.

در این بحث‌ها یک استدلال همواره منطقی در میان بوده و هیچگاه مخالفان این کتاب‌ها نتوانسته‌اند آن را انکار کنند، این که وجود این کتاب‌ها علاوه بر نفسی که به چرخه تولید و توزیع کتاب می‌دمد، کتاب را به دست بسیاری از نوجوان‌ها و و جوان‌هایی می‌دهد که اصولاً میانه چندانی با کتاب و کتابخوانی ندارند و همین عادت دادن مخاطبان‌شان به کتابخوانی قدم بسیار بزرگی است که نباید از آن غافل شد.

با این مقدمه در پاسخ به این سؤال‌ها که «آیا وجود چنین کتاب‌هایی خوب است یا بد؟» و «آیا باید از چاپ کتاب‌هایی از این دست جلوگیری کرد یا اینکه انتشار آنها را اتفاقی نیک و فرخنده انگاشت؟» می‌توان گفت: نه می‌توان و نه باید که به این موضوع تنگ نظرانه نگاه کرد. ما بخواهیم یا نخواهیم این کتاب‌ها مخاطبان خودشان را دارند. از طرفی خود این کتاب‌ها (و در اینجا مشخصاً منظورمان ادبیات داستانی و رمان است) به چند دسته تقسیم می‌شوند. در میان این کتاب‌ها هم می‌توان مواردی را یافت که مملو از موضوعات سخیف و بی‌ارزش هستند و هم کتاب‌هایی را دید که در نوع خود تلاش‌هایی برای دستیابی به زبان و ادبیاتی پالوده‌تر با پیام‌هایی ارزشمندتر هستند.

کتاب «شومینه خاموش» آلاله سلیمانی از جمله رمان‌هایی است که در همین دسته متأخر قرار می‌گیرد. اگرچه رمان با حجم نزدیک به چهارصد صفحه در طبقه‌بندی کلی جزو رمان‌های عامه پسند قرار می‌گیرد، اما نمی‌توان منکر شد که نویسنده رمان تلاش خود را به کار بسته تا در مقاطعی از سیر خط داستانی‌اش سطح کار را بالا ببرد و از آموخته‌هایش در زمینه آفرینش ادبیات جدی بهره بگیرد. خانم سلیمانی داستان زندگی و عشق میان شوکا، برادرزاده‌ مالک ثروتمندی به نام اسفندیار وهاب‌زاده و پسر سرایدار ویلای اسفندیارخان را روایت می‌کند. گرچه درانتهای داستان حقیقت برای خواننده روشن می‌شود. رمان مبتنی بر روایتی عاشقانه نوشته شده و حال و هوایی عاشقانه دارد. نویسنده سعی کرده تصویری از عشق ارائه دهد و تا آنجا که می‌تواند رمان را برای خواننده‌اش جذاب و پرکشش کند. خود نویسنده در جایی درباره این کتاب گفته: «از آنجایی که زندگی امروز ما دستخوش اضطراب و تنش است تصمیم گرفتم به سمت و سوی نگارش اثری عاشقانه بروم. اگرچه این رمان بازگو کننده فرهنگ ایرانی نیز هست و آن را مورد پسند مخاطبان خود ارزیابی می‌کنم.»

آلاله سلیمانی متولد سال 1358 است. رمان «شومینه خاموش» نخستین اثر داستانی آلاله سلیمانی، در 384 صفحه از سوی نشر آموت منتشر شده است. دومین رمانش با عنوان «نیمکت و دریا» به زودی از نشر آموت منتشر می‌شود و سومین رمانش با عنوان «آلاچیق و اقاقی» هنوز مجوز نگرفته است.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو