رونمایی «قصه‌ی اساطیر» در سرچشمه

محمد لطیف‌کار - عصر سه‌شنبه، وقتی کتاب ۸۸۰ صفحه‌ای قصه‌ی اساطیر اثر محمدعلی علومی نویسنده و پژوهشگر کرمانی را از نزدیک دیدم با خودم گفتم برای نویسنده شدن کافی نیست کتاب زیاد خوانده باشیم یا استعداد و خلاقیت فراوان داشته باشیم؛ این دو لازمند، اما برای تولید چنین آثاری باید اراده‌ی قوی داشت، و شکست ناپذیر بود. 

قصه‌ی اساطیر با همه‌ی آثار «علومی» متفاوت است. یک پژوهش پر «دردسر» برای کشف رموز قصه‌هایی است که هزاران سال است در میان مردم رواج دارند. اگر قصد افسانه‌خوانی یا مطالعه‌ی هزار و یک‌شب را دارید، بدون مطالعه‌ی این کتاب، یک گم‌شده نه؛ صدها گم‌شده کم دارید! 
این کتاب در شهر سرچشمه در نشست سی‌و دوم «یک کتاب یک مولف» رونمایی شد. سالن پر ازعلاقه‌مندان بود.  یوسف علیخانی مدیر نشر آموت، که خود نویسنده‌ی شناخته شده‌ای است، باتفاق دکتر امیر بالازاده پژوهشگر و منتقد، برای معرفی این اثر قدم رنجه کرده بودند. 
وقتی نوبت به علومی‌ رسید، با فروتنی در سخنانی کوتاه و مملو از احساسات گفت: برای تالیف این اثر هشت سال کار کرده‌ام. اگر او این جمله را هم نمی‌گفت، یقینا خودمان باید راه دشوار نوشتن این کتاب را حدس می‌زدیم. چرا که « بررسی و توضیح هزار و یک‌شب و قصه‌های ایرانی»، عنوان فرعی کتاب است. آن‌ها که از حجم عظیم قصه‌های ایرانی و داستان‌های «تو در تو» و طویل هزار و یک‌شب با خبرند، به خوبی درک می‌کنند که «علومی» برای نوشتن قصه‌ی اساطیر چه رنجی برده است.    


۱۳۹۷/۲/۵


http://b2n.ir/88582

برچسب ها:

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو