چرا جشن فقط به معنای پایکوبی نیست؟

خیلی ‌وقت‌ها فکر می‌کنم کاش یک نویسنده‌ی تمام‌وقت بودم و هیچ کار دیگری نداشتم و فقط و فقط می‌نوشتم؛ امری که غیرممکن است در این خاک.
و البته از مزایای در این خاک بودن است که این فکر مدام توی سرم می‌آید. چرا؟

به کشوری که هر روزش، یک داستان و ماجرای نوشتنی، در آن جرقه می‌خورد، تنها می‌توان گفت معدن سوژه‌های بکر.
بگذریم از اینکه خیلی از این سوژه‌ها را اگر هم بنویسی، اجازه انتشار نمی‌گیری و خیلی از این سوژه‌ها را اگر در همان آن اتفاق‌افتادن بنویسی، بیشتر یک گزارش ژورنالیستی خواهد بود تا داستان و باید که این ماجراها در ذهن آدمی ته‌نشین شود تا به وقت‌اش نوشته شود، اما از هر طرف که نگاه کنی، آدم باید ایران بماند و ببیند و تجربه و زندگی کند تا بعد نوشتن‌اش بیاید.
دوستی می‌گفت «تو که با وجود سی‌ سال زندگی در تهران و چهل سال زندگی در شهر، همچنان چسبیدی به یک روستا و از شهر نمی‌نویسی که این حرف‌ها را می‌زنی؟»
بهش گفتم «جدا کردن روستا و شهر، ناتوانی منتقدان است برای سهل کردن نقدکردن وگرنه #انسان، دغدغه‌ی داستان است و ماجراهایی که از سر می‌گذراند.»
و اگرچه همه‌ی داستان‌هایم در روستای خیالی #میلک (که هیچ ربطی به زادگاهم ندارد؛ با وجود هم‌نام بودن‌اش) می‌گذرند اما دغدغه‌ام چه بوده جز دغدغه‌ی آدم امروز؟
در #زاهو درد #خشکسالی دارم و خشک شدن چشمه‌ها؛ موضوعی که الان دغدغه‌ی آدم‌های شهری هم هست و اتفاقا تبعات خشک شدن چشمه‌ها، از کوهستان و روستا می‌رسد به شهر.
در #خاما درد #مهاجرت و #تبعید دارم و دور شدن و از دست دادن زبان و فرهنگ و آنی که بوده‌ای؛ خلیل کرمانج که از ماکو تبعید می‌شود به #ارسباران و بعد به #قزوین و بعد فرارش به #رودبار_و_الموت و سرآخر من که نوه‌ی او هستم و هیچ از زبان و فرهنگ او به یادگار ندارم.
در #بیوه_کشی درد ستم به #زنان را داریم و #سنت_شکنی یک زن؛ البته که بعد عمری تحمل.
و در #قدم_بخیر_مادربزرگ_من_بود و #اژدهاکشان و #عروس_بید چه دغدغه‌ای داریم جز درگیری‌مان با باورها و خرافات و ...

چرا این‌ها را گفتم؟
فردا #نشر_آموت وارد شانزدهمین سال انتشار و #کتابفروشی_آموت وارد ششمین سال فعالیت خود می‌شوند.
چرا پارسال جشن نگرفتیم؟ چرا پیارسال و پیش‌پیارسال جشنی نداشتیم؟
ووو
جشن فقط به معنای پایکوبی نیست و خیلی وقت‌ها جشن، یعنی ما زنده‌ایم هنوز.

از هیچ‌کس دعوت رسمی نکردیم اما می‌دانیم که همه‌ی شما در جشن فردا خواهید بود چون شما هم مثل ما دوست دارید با #کتاب زنده بمانید؛ پس قدم‌تان سر #کلمه

https://www.instagram.com/p/C0_TFeDKA0S/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==


https://t.me/aamout/14545

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو