«جیمز» نوشته «پرسیوال اورت» در روزهای اخیر برنده جایزه پولیتزر ادبیات داستانی ۲۰۲۵ شد. این اثر بازخوانی درخشان شاهکار کلاسیک ادبیات آمریکا یعنی ماجراهای هاکلبریفین است که از زاویه دید برده سیاهپوست این کتاب یعنی جیم روایت کرده است.
نویسنده در «جیمز» به مساله هویت میپردازد، هویت بردههای سیاهپوستی که از آنها دزدیده میشد، چون اساساً اگر وجود آنها هم به رسمیت شناخته میشد، با نام و عنوانی که اربابان سفیدپوست برایشان تعیین میکردند، شناخته میشدند و تنها در محدوده همان هویت نصفه و نیمهای که برایشان تعریف میکردند، آزادی عمل داشتند.
جیم در چنین فضایی به راحتی به یک نفر دیگر فروخته میشود و میبیند که مجبور است زن و دختر خودش را برای همیشه ترک کند و به مزرعه مالک جدید خودش برود. اما جیم فرار میکند و در سفری پرفراز و نشیب که هاکلبریفین در بخش زیادی از آن با او همراه است، به هویت جدیدی دست مییابد.
پرسیوال اورت میگوید این رمان را نوشتم، چون ما طوری درباره به دار آویخته شدن سیاهپوستها حرف میزنیم، انگار رویهای بوده است که در فرهنگ گذشته ما رواج داشته است. این روزها به جای بر دار کردن میگوییم تیراندازی پلیس یا تیراندازی تصادفی.
نویسنده معتقد است تبعیضها و تعدیهایی که سیاهپوستها در جامعه آمریکا و در دیگر جوامع با آنها رو به رو هستند، همچون چرک و عفونتی است که در زیر پوست جوامع جریان دارد و هر از گاهی یک زخم یا یک نیشتر باعث میشود از جایی بیرون بزند و دیده شود.
«جیمز» در 340 صفحه با ترجمه «رضا حسینی» توسط «نشر آموت» با قیمت 315 هزار تومان منتشر شده است. معرفی این کتاب را در پست بعدی با صدای «بهنام ناصح» خبرنگار گروه فرهنگ و هنر «دنیای اقتصاد» میشنوید...




