یادداشتهای یک کتابفروش

آقاجلال گنجی الان اینجا بود. کسری‌های پخش ققنوس را آورده بود. تیناجان جمعه‌ها لطف می‌کند و می‌آید و کسری‌های پخش ققنوس و پخش گسترش را در سایت‌شان ثبت می‌کند. ققنوس بعدازظهر شنبه می‌آورد تحویل می‌دهد و گسترش، بعدازظهر یکشنبه.

ازش پرسیدم «جناب گنجی! واقعا هر سال اوضاع مهرماه همین‌طور بوده که امسال هست؟»

خندید و گفت «شما البته بهتر بوده وضع‌تون. ولی بله. همیشه مهرماه، بدترین ماه فروش کتاب است.»

یکی از کارهای این مدت‌ام بازی با آمارهای روزانه و هفتگی و ماهانه است. همیشه از قدیم می‌شنیدم که «مهرماه، ماه کتاب نیست» و این برایم عجیب می‌آمد.

مهرماه که به شکل ابدی و ازلی، نام‌اش با دبستان و مدرسه و دبیرستان یکی شده است چطور ممکن است که ماه کتاب نباشد. و این روزها که کتابفروش شده‌ام، در اولین گذر به مهرماه، فهمیدم حرف حق همان بود که مثل شده است.

مهرماه هیچ مهری به کتابفروشی‌ها ندارد. البته اینجا بحث‌ام کتابفروشی‌هاست نه آن‌ها که به اسم کتابفروشی، لوازم‌التحریرفروشی هستند.

و این‌که می‌گویند شهریور و مهرماه، ماه عسل لوازم‌التحریرفروشی‌هاست، باز بحثی است که باید در میان‌شان بود تا بدانی که آیا و اما دارد یا نه.

نمی‌دانم از قدیم هم بوده یا این چندساله بیشتر شده که ملت، تفریح‌شان شده، بیرون آمدن و رفتن به رستوران‌ها و پیتزایی‌ها و کافه‌ها و ... خوشگذرانی‌شان خوردن شام و ناهار و عصرانه‌ی خانوادگی.

متاسفانه من معده‌ی سالمی ندارم و غذای بیرون اصلا بهم نمی‌سازد و بدتر از اون، ساینا و ایرنا هستند که میلی به غذای بیرون ندارند که زود سیر می‌کند و زود گرسنه می‌شوی. بعد در همین حال و هوا، شاید هم بودن کتابفروشی آموت در محدوده‌ی مرزداران که بیش از ۱۰۰ مکان غذاخوری دارد، این حس و حال را ایجاد کرده است اما همین که بازارشان پررونق و روغنی است، آمین.

اما مهرماه، واقعا بدترین ماه فروش کتاب است. این‌که می‌گویم براساس آمار است. و همین الان داشتم به دخترها می‌گفتم اگر دو دیدار و گفتگو با مترجمان آموت نداشتیم و یک جشن رونمایی از ناشران دیگر، عملا این ماه،‌ باید به هراس می‌افتادیم برای آینده‌ی بودن کتابفروشی. اما با وجود تحرک دخترها، به روز رسانی مدام کانال کتابفروشی و معرفی کتاب‌های جدید و ... ما ۳۰ درصد کاهش فروش داشتیم به نسبت ماه‌های دیگر.

مهرماه، قاعدتا ماهی است که خانواده‌ها درگیر خرید لوازم‌التحریر و مایحتاج بچه‌های‌شان هستند و باید حق داد که فروش کتابفروشی، مخصوصا ما که کتاب درسی و کمک‌درسی و لوازم‌التحریر نداریم،‌ بیاید پایین.

بگذریم، این ماه چه کتابی خواندید؟

 

https://www.instagram.com/p/B3ltmTFhJ33/?igshid=1ur7efofxah3e

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو