داستان زنی به نام «دیدا»

كتاب «ديدا» (رمان زندگي طاهر ‌ذواليمينين) نوشته‌ي ابراهيم ميرقاسمي به وسیله نشر «آموت» منتشر شد.

ابراهيم ميرقاسمي در رمان «ديدا» كه براساس زندگي عاطفی «طاهر ذواليمينين»، سردار ايراني آن را به رشته تحریردرآورده است، به ماجرايي واقعي وعاطفي زندگي اين سردار ايراني نظر داشته و آن را در بستر وقايع و رويدادهاي تاريخي خلق كرده است.

ابراهیم ميرقاسمي درباره رمان «ديدا» در گفت وگو با فرهنگخانه گفت: اين رمان داستاني تاريخي دارد و درباره ماجراي دلدادگي «طاهر‌ذواليمينين»، به زني با نام «ديدا» است كه من براي نوشتن اين داستان، درباره شخصيت طاهروهمچنين سلسله طاهريان، حدود پنج هزارصفحه كتاب خوانده‌ام.

وی تحقیقاتش را برای نوشتن این رمان ازمهرماه سال گذشته آغاز کرده است.

وي افزود: برای نگارش اين داستان سعي کرده ام تا با نگاهي ملموس به وقايع بنگرم؛ البته دربخش‌هايي به جهت تاريخي بودن كار، ‌زبان شكلي آركاييك پيدا مي‌كند، ولي فكر مي‌كنم درنوع روايت، نثري همه فهم و امروزي به كار رفته است.

به گفته، اميرقاسمي موضوع اصلي داستان اين كتاب، عشق است و اينكه اين عشق بر چنين شخصيتي به نام طاهر ذواليمينين چقدرتاثير‌گذاربوده است و چه رد پايي در زندگي او بر جاي گذاشته است.

امیرقاسمی درباره مستند بودن داستان « دیدا» و دلدادگی طاهرگفت: من درتحقیقاتی که درباره طاهرکردم تنها دریک پاراگرف به موضوع دلدادگی این سردارایرانی به زنی به نام «دیدا» برخوردم و باقی داستان دلدادگی او زاییده ذهن من است که در بستر وقایع تاریخی مستند اتفاق می افتند.

اين نويسنده افزود: طاهرذواليمينين وقتي براي بيعت نزد امام رضا(ع) مي‌رود، دست چپ خود را به سوي او مي‌گيرد و مي‌گويد چون من با دست راست با مامون بيعت کرده ام با شما با دست چپ بیعت می کند واین موضوع موجب توجه ویژه مامون و امام رضا به طاهر می شود و مامون به دلیل صداقت طاهر به او لقب طاهر ذوالیمینین یعنی کسی که دارنده دودست راست است را می دهد.

به گفته ميرقاسمي اين رمان حدود ۲۶۰ صفحه است.

طاهرذوالیمینین، سردار ایرانی مامون ؛خلیفه عباسی، در سال ۲۰۰هجري زندگی می کرد. او توانست امین، برادر مامون را شکست دهد و مامون را به خلافت برساند. مامون در سال ۲۰۵ هجری، طاهرذوالیمنین را به فرمانروایی سرزمین‌های شرقی عباسیان گماشت و طاهر، حکومتی موروثی را تشکیل داد که فقط در ظاهر تحت فرمان خلیفه بود. پس ازحمله اعراب به ایران، طاهریان نخستین حکومت نیمه ایرانی را در ایران تاسیس کردند.

کتاب دیدا نخستین تجربه در دست انتشار این نویسنده است .او هم اکنون مشغول نوشتن دومین رمان خود که مضمومی عاشقانه اما نامتعارف دارد است.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو