سرگشتگی در جهان اعداد

آرش شفاعی: گاهی وقت‌ها،کتابی را از سر تفنن به دست می‌گیری و شروع می‌کنی به خواندن؛ پیش می‌روی و پیش می‌روی و بعد ناگهان می‌بینی نیمی از کتاب را خوانده‌ای و گذشت زمان را نفهمیده ای.

«خدمتکار و پروفسور» کتابی بود که همین یکی دوروز پیش دست گرفتم و تا تمامش نکردم، هیچ کار دیگری برایم ممکن نبود.

زنی که شغلش خدمتکاری است، مأمور می‌شود برای نگهداری از مردی که حافظه‌اش آسیب دیده است به خانه وی برود. مرد، یک دانشمند ریاضی دان است که زندگی‌اش بر اثر تصادفی که چندین سال قبل برایش اتفاق افتاده، دگرگون شده است. پروفسور تمام زندگی‌اش در اعداد خلاصه می‌شود، به رابطه شگفت آور میان اعداد فکر می‌کند و همه چیز را با روابط ریاضی می‌سنجد. عشق شگفت آور مرد به اعداد، خدمتکار را نیز به ریاضیات و ارقام علاقه‌مند می‌کند. در این میان پای پسر خدمتکار نیز به خانه پروفسور باز می‌شود و رابطه حسی عمیقی میان پروفسور و پسربچه شکل می‌گیرد. این ماجرا همه زندگی خدمتکار و فرزندش را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آنها حتی پس از زمانی که پروفسور می‌میرد، از نفوذ شخصیت بزرگ او برکنار نمی‌مانند.

کتاب در نگاه اول به دلیل این که بخش عمده‌ای از آن در خصوص ارقام و اصطلاحات ریاضی است، سخت خوان می‌نماید، اما توانایی نویسنده در ایجاد فضایی مناسب برای روایت داستانی و بهره مندی از ریاضیات برای پیشبرد داستان اتفاقاً کتاب را خواندنی تر از کتابهای معمول کرده است. چالشهایی که خدمتکار داستان با آن روبروست، از جمله مسأله فراموش شدن خاطره های دکتر پس از 80 دقیقه، دخالتهای کارفرما و شرط و شروطی که برای ادامه کار خدمتکار در خانه پروفسور دارد، تقلای زن خدمتکار برای درک مفاهیم ریاضی که پروفسور به آنها اشاره می‌کند و...همه و همه در ایجاد کشش داستانی لازم برای علاقه‌مند کردن خواننده به داستان به خوبی نقش بازی می‌کنند.

«خدمتکار و پروفسور» نشان می‌دهد نویسنده‌ای که به ابزار کارش مسلط است، شخصیت پردازی درست را می‌داند و با پژوهش و آگاهی کامل در حوزه‌ای که قرار است در آن وارد شود، می‌تواند از هر موضوعی حتی موضوعی که در نگاه اول چندان ادبی و داستان نیست؛ داستانی خوب و پرکشش بسازد. داستانی که می‌تواند بسیاری از ما را که از ریاضیات دل خوشی نداریم به این رشته علاقه‌مند کند و به ما یادآوری کند که چه دنیای پر رمز و رازی در جهان اعداد نهفته است. نویسنده‌ای که حرفهای اصولی، عمیق و باارزشی برای گفتن دارد و شیوه هنرمندانه‌ای برای بیان آنها انتخاب می‌کند، هیچ گاه شکست نخواهد خورد؛ این نکته‌ای است که «یوکو اوگاوا» آن را ثابت کرده است. «خدمتکار و پروفسور» اولین رمانی است که از «یوکو اوگاوا» بانوی ریاضیدان و نویسنده ژاپنی به فارسی ترجمه شده است. کیهان بهمنی مترجم و نشر آموت ناشر این کتاب است.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو