تازه‌ترين اثر رضا جولايي

خبرگزاری آنا: رضا جولایی ، نویسنده معاصر که به تازگی کتاب برکه های باد او از سوی نشر آموت منتشر شده گفت : ادبیات آشپزخانه ای در سال های اخیر،ادبیات جدی را در سایه قرار داده است.

رضا جولایی در گفت وگو با خبرنگار ادبیات آنا درباره تازه ترین مجموعه داستان خود گفت:مجموعه داستان «برکه های باد»مشتمل بر چهارده داستان است و من نگارش این  داستان ها را از سال 1384 شروع کرده ام.ولی به دلیل مشکلاتی که وجود داشت،انتشار این اثر به تعویق افتاد.یکی از داستان های این مجموعه در فضای  زمان قاجار اتفاق می افتد و داستان دیگری در این مجموعه است که در فضای سال های 1320 می گذرد.

وی اضافه کرد:باقی داستان ها در فضای معاصر می گذرد و در عین آمیختگی با مسائل اجتماعی،حال و هوای امروزی دارد.ضمن این که تمام چهارده داستانی که در این مجموعه به چشم می خورد دارای فضایی وهم آلود و اضطراب انگیز نیز هست.به عنوان مثال،قصه ای با  عنوان «جانور»در این کتاب وجود دارد که دارای چنین مولفه هایی است.

این داستان نویس در ادامه خاطر نشان کرد:نکته ای که در حین نگارش  این داستان ها به آن دست یافتم نسبی بودن واقعیت است.اغلب شخصیت های این مجموعه داستان به واسطه بروز حوادثی دچار خطا می شوند و بعد از انجام خطا به نتیجه گیری می پردازند.درواقع،خط اصلی این داستان ها بر اساس اشتباهاتی است که هریک از شخصیت ها مرتکب می شوند.

 

جولایی در پاسخ به این سوال که اصلی ترین مشکلی که در حال حاضر بر سر راه نویسندگان معاصر وجود دارد چیست نیز گفت:آنچه بیش از هر نکته دیگری حیطه ادبیات معاصر را تحت الشعاع خود قرار داده است،مسئله ممیزی است که پررنگ بودن آن در سال های اخیر موجب شد تا اغلب نویسندگان دلزده و منزوی شوند و از فرط نگرانی ممیزی کتاب هایشان،اصلا  این آثار را به دست چاپ نسپارند  که خود من نیز یکی از این ها بوده ام.

وی با بیان این که اعمال سلایق شخصی در اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم چنان به قوت خود باقی است تصریح کرد:اگر برای رد یا قبول یک کتاب،ضوابط و چارچوب های مشخصی وجود داشته باشد بهتر است تا این که انتشار یک اثر منوط به سلیقه فرد متکی باشد.چندان که در سال های اخیر صورت دوم بیشتر غالب بوده است.

این نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد:تیراژ پایین کتاب در حال حاضر تبدیل به مسئله غم  انگیزی شده که همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده است.درعین حال،عارضه ای که حیطه ادبیات داستانی ما در سال های اخیر به آن دچار شده گرایش برخی مخاطبان به سمت وسوی ادبیات آشپزخانه ای است.البته معتقدم این گونه آثار هم باید منتشر شوند اما در کنار آنها شاهد رشد و انتشار آثار ادبی جدی هم باشیم.

وی اضافه کرد:تولیدات ادبی نویسندگان در این سال ها مطلوب و راضی کننده بوده است و می توان گفت ما در حوزه  ادبیات داستانی نویسندگان مطرح و چیره دست کم نداشته ایم، اما مسئله این است که نسبت به این دست از نویسندگان،اعتنایی که باید بشود صورت نگرفته است و طبعا نبود قدردانی و توجه باعث شده تا این گروه از نویسندگان به  انزوا روی بیاورند.

جولایی درباره تازه ترین اثر خود نیز گفت:درحال حاضر مجموعه داستانی آماده انتشار دارم که هنوز نام مشخصی برای آن انتخاب نکرده ام.این کتاب متشمل بر داستان هایی است که در دهه 1325 تا 1332 می گذرد.علاوه براین،رمانی آماده چاپ دارم که وقایع آن هم در سال های 1320 می گذرد.

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو