«جاده رستگاری» و قهرمانان درهم‌شکسته‌/ برای بد بودن لازم نیست هیولا به دنیا بیاییم

هدیه گرامی مقدم به معرفی سه کتاب تازه منتشرشده خود پرداخت.

 

هدیه گرامی مقدم مترجم در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا (https://sabakhabar.ir/) درباره سه کتاب جدید خود که در نشر آموت به چاپ رسیده‌اند، عنوان کرد: اولین کتاب انتخابی‌ام برای نشر آموت، رمان «جاده رستگاری» اثر جان هارت بود. شروع هیجان‌انگیز کتاب، بخش کوتاهی از دید قاتل است که با فضاسازی قوی نویسنده از همان ابتدا ترس و دلهره را به مخاطب القا می‌کند. همین موضوع من را برای ترجمه رمان ترغیب کرد.

او درباره محتوای داستانی این رمان توضیح داد: سیزده سال پیش زن جوانی در یک کلیسای قدیمی به قتل می‌رسد و مظنون، پلیس خوش‌آوازه شهر، آدریان وال است. زندان برای همه سخت می‌گذرد و برای پلیس‌ها سخت‌تر. آدریان بعد از سیزده سال آزاد می‌شود اما دیگر آن آدریان قبل از زندان نیست زیرا گذشته و زندان دست از سرش برنمی‌دارند.

این مترجم ادامه داد: آدریان قهرمان زندگی الیزابت و دلیل اصلی پلیس شدنِ او است. الیزابت سعی دارد حمایتی را که خودش در این زندگی نداشته است از گیدئون و چانینگ دریغ نکند و در این راه حاضر به تحمل سختی‌هایی بسیاری است. «جاده رستگاری» داستان قهرمان‌های درهم‌شکسته‌ای است که تا لحظه آخر دست از مبارزه و امید برنمی‌دارند و با وجود ظلمی که به خودشان شده است، حامی بچه‌ها و افراد ضعیف‌تر هستند.

گرامی مقدم درباره کتاب دوم خود اظهار کرد: پس از استقبال از این کتاب در میان خوانندگان، انتخاب کتاب دوم چالش جدیدی بود که به‌نظرم «آرامش ابدی سارا» اثر رابرت دوگونی پاسخ خوبی برای آن بود. «آرامش ابدی سارا» در ژانر پلیسی، جنایی و حقوقی به نگارش در آمده است و از ویژگی‌های شاخص آن می‌توان به صحنه‌های محاکمه و سوال و جواب‌های ردوبدل شده در دادگاه اشاره کرد.

او داستان این رمان را تشریح کرد: تریسی کراس‌وایت بعد از گم شدن خواهرش سارا و دادگاه قتلش که از نظر او دادگاهی فاسد بوده است، تصمیم می‌گیرد خودش دنبال خواهرش بگردد به همین دلیل پس از ورود به دانشکده پلیس، کارآگاه جنایی می‌شود. بیست سال می‌گذرد. تریسی با وجود ناموفق بودن تحقیقاتش همچنان امیدش را از دست نمی‌دهد. بالاخره خبر پیدا شدن بقایای جسدی در کوهستان شهرشان به گوشش می‌رسد. در ادامه تریسی با مدارک جدید به حق‌خواهی خواهرش می‌پردازد. در راستای حل پرونده، فلش‌بلک‌هایی به گذشته داریم و از زیبایی رابطه دو خواهر لذت می‌بریم.

این مترجم در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: انتخاب کتاب سوم، همزمان با انتشار جدیدترین اثر پائولا هاوکینز به نام «آتش پنهان» بود. خانم هاوکینز نویسنده کم‌کاری است اما سه رمان جنایی او با استقبال مخاطبان روبه‌رو بوده است. راوی‌های اصلی رمان‌های او، زنانی هستند که زندگی‌شان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر مصرف الکل، مواد مخدر و… قرار گرفته است. هاوکینز در شکل‌دهی به این شخصیت‌ها و انتخاب مکان‌های مهمی که در کتاب‌هایش با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم، از اطراف خود الهام می‌گیرد.

او تصریح کرد: همین چند روایی بودن داستان «آتش پنهان» و خاکستری و باورپذیر بودن شخصیت‌هایش از نکاتی است که این کتاب را برای من جذاب می‌کرد. در این کتاب می‌بینیم که برای بد بودن لازم نیست که هیولا به دنیا بیاییم بلکه هر کدام از ما ممکن است به‌ دلیل آسیب دیدن خودمان یا عزیزانمان حد و مرزهای اخلاقی خودمان را زیر پا بگذاریم. پائولا هاوکینز در دل این داستان، قصه دیگری هم تعریف می‌کند که به جز ارتباط آن با خط اصلی رمان، خود نیز داستان کوتاه بسیار هیجان‌انگیزی است.

گرامی مقدم در پایان از کتاب جدید خود خبر داد و گفت: کتاب جدیدی که در دست ترجمه دارم رمانی متفاوت از یک نویسنده آسیایی است. امیدوارم همین‌قدر که برای من زیبا و متفاوت است، برای مخاطبان هم این‌طور باشد.

 

http://sabakhabar.ir/312264

برچسب ها:

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو