منشور عشق: نگاهی به رمان «تنها غم عشق می‌تواند این‌طور زخم بزند»

فاطمه پرهام‌راد

اگر عشق را همچون منشوری فرض کنیم که نور سفید را به رنگین‌کمانی از رنگ‌ها بدل می‌سازد، رمان «تنها غم عشق می‌تواند این‌طور زخم بزند» به مثابه‌ی‌ یک منشور است که احساسات عاشقانه‌ی افراد را به اشکال مختلف منعکس و تصویر می‌کند.
   
همان‌طور که از نام کتاب برمی‌آید موضوع کلی داستان عشق است؛ اما این کیفیت موضوع است که سبب شده رمانی، حجیم، خواندنی و سرشار از عشق‌های پرسوز و گداز شکل بگیرد. عشق گسترده، عمیق و لایه‌لایه است. «پیج تون» نویسنده انگلیسی‌تبار، با دست‌مایه قرار دادن عشق و پیامدهای روابط عاشقانه به کنش‌های افراد در اراتباطات میان‌فردی طی تعاملات عاطفی و عاشقانه پرداخته و ابعاد گوناگونی از عشق را آشکار نموده است.

    در این رمان به انواعی از عشق ازجمله عشق میان همسران، برادران، والدین و فرزندان و خواهران ناتنی پرداخته شده است. درحقیقت ابعاد گسترده‌ای از روابط محبت‌آمیز میان اعضای خانواده و دوستان را شاهدیم که در نهایت به روابط مسالمت‌آمیزی می‌انجامند که نتیجه‌ی درک متقابل است و برای رسیدن به این نتیجه مسیری پرمخاطره و دردناک پیشِ‌روست. تعهد، سرگشتگی، غلیان احساسات پرشور عاشقانه و غم و درد جانکاه ناشی از عاشقی، شادی و سرخوشی و امید مفاهیمی هستند که در روایت داستان خواننده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و پیرنگ مستحکم رمان را گسترش می‌دهند.
    «رن» شخصیت زن اصلی داستان به دلیل تجربه‌ی تلخ دوران کودکی و به واسطه‌ی جدایی پدر و مادرش به فردی درونگرا با اعتماد به نفس پایین بدل شده است. او پس از شکست در رابطه‌ی عاشقانه‌‌ی خود با نامزدش دچار سرخوردگی می‌شود و برای رهایی از این بحران روحی تصمیم می‌گیرد مدتی را نزد پدرش در آمریکا و دور از شهر و دیار خود سپری کند؛ اما در این سفر با مردی به نام «آندرس» آشنا می‌شود.
    آندرس، شخصیت مرد اصلی داستان وجه تمایز و ویژگی قابل توجه رمان است. «تون» با پرداختن به شخصیت آندرس برخلاف اغلب رمان‌های عاشقانه یک مرد را در کانون داستان و محور عاشقانه‌ی آن قرار داده و از او چهره‌ای متعهد، باوجدان و عاشق‌پیشه خلق کرده تا رویِ دیگر عشق و دردِ شیرین و عذاب‌آور آن را نشان دهد. مردی که برای رضایت خاطر پدر و مادر همسرش از خودگذشتگی می‌کند، خود را نادیده می‌گیرد و اجازه‌ی زندگی دوباره را از خود سلب می‌نماید. آندرس نمونه‌ی بارز تعهد، پایبندی و وفای به عهد است.
    «رن» با توجه به گذشته‌ی خود، فردی است که رفتار اطرافیان را در ذهنش تحلیل و پردازش می‌کند و آنها را مورد قضاوت قرار می‌دهد و قصد و نیت‌شان را اشتباه متوجه می‌شود. سوء‌تفاهم‌ها و سوءبرداشت‌های رن، هاله‌ای از تنهایی دوروبَرش شکل داده تاحدی که خود را فردی تنها و غیراجتماعی قلمداد می‌کند و از پیش‌قدم شدن و ابراز احساساتش خودداری می‌نماید. درصورتی که او فردی توانا و موفق است. نویسنده با پرداختن به ویژگی شخصیتی رن و مهارت او در معماری، صحنه‌پردازی و فضاسازی داستان را با جزئیات پیش برده است تا حدی که خواننده به راحتی قادر به تصویرسازی است.
   «پیج تون» در این رمان عاشقانه می‌گوید عشق ناگاه می‌آید و با تمام شور و اشتیاق و شیرینی، تو را وادار به درد کشیدن می‌کند. عشق در عمق جانت رسوخ می‌کند، بی‌آن‌که از خود اختیار داشته باشی!
ترجمه‌ی رمان سلیس، روان و تحسین‌برانگیز است و داستان را خواندنی‌تر کرده است.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو