پروانه‌ای روی شانه

رمان «پروانه‌ای روی شانه» دومین نوشته بهنام ناصح، نویسنده برگزیده جایزه گام اول منتشر شد. این رمان که درباره پسر و دختری کم شنوا است، از زبان پنج راوی روایت می‌شود. ناصح درباره کتابش به «ایبنا» گفت که در این داستان به تلاش انسان برای رسیدن به عشق نگاهی فلسفی و تاملی درونی داشته است.

نويسنده«پرانه‌اي روي شانه» به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: درون‌مایه اصلی این داستان دغدغه‌های  اساسی انسان‌ها مانند عشق و تلاش برای زندگی است. نگاه من به این مفاهیم نگاهی فلسفی است، اما به طور کلی می‌توان گفت که این اثر، رمانی عاشقانه است.

وی افزود: ساختار این رمان بر روایت پنج راوی از رویدادهای زندگی خود، به صورت اول شخص استوار است. هر کدام از این راوی‌ها فصلی را به خود اختصاص داده‌اند و پس از پایان روایت نخست‌شان، به تناوب حضور مي‌يابد و بخشي از داستان را پيش مي‌برند.

 ناصح در ادامه درباره چگونگی شکل گرفتن ایده نگارش این رمان گفت: محور اصلی رمان بر شرایط دو نوجوان کم شنوا به نام‌‌های «نرگس» و «سياوش» استوار است. آشنایی با شرایط روحی و جسمی کودکان و نوجوانان كم‌شنوا را مدیون همکاری با «موسسه حمایت از افراد با افت شنوایی» هستم. این همکاری زمینه‌های ارتباط من با خانواده‌های بسیاری از نوجوانان و جوانان كم‌شنوا را فراهم می‌کرد. ایده اصلی رمان از این همکاری شکل گرفت. 

نویسنده «ایراندخت» گفت: بسیاری از ما بر این گمان هستیم که شاید افراد ناشنوا و یا کم‌شنوا، افسرده و قابل ترحم‌اند، اما به هیچ عنوان این تصور درست نیست و من بر اساس تجربیاتم از این همکاری دریافتم که عموم این افراد بسیار شاداب و پرنشاط هستند. خانواده‌های کودکان و نوجوانانی که با این موسسه در ارتباط بودند، خاطرات بسیاری برای من بازگو کردند و من در طول نگارش «پروانه‌ای روی شانه» از این خاطرات، البته با تغییراتی، استفاده کردم، اما به هر حال این رمان و شخصیت‌هایش واقعی نیستند.

این نویسنده و روزنامه‌نگار در ادامه با اشاره به مدت زمان نگارش این اثر گفت: نگارش «پروانه‌ای روی شانه» حدود دو سال طول کشید. در آغاز نگارش «موسسه حمایت از افراد با افت شنوایی» پیشنهادی را مبنی بر این‌که رمان را به صورت یک رمان آموزشی درباره مشکلات ناشنواها و یا کم‌شنواها باشد ارایه کرد که من نپذیرفتم، چرا که تفکر من بر ساختار رمان به گونه‌ای متفاوت از پیشنهاد آن‌ها بود و البته معمولا آثار سفارشی مخاطبان را جذب را آن‌‌طور كه بايد نمی‌کند.

ناصح در پایان گفت: «پروانه‌ای روی شانه» مخاطب و گروه خاصي را مد نظر ندارد و عموم مردم مي‌توانند خواننده آن باشند.

رمان «پروانه‌ای روی شانه» نوشته بهنام ناصح با شمارگان هزار و 100 نسخه، 320 صفحه و بهای 12 هزار و 500 تومان از سوی نشر آموت وارد کتابفروشی‌ها شد.

ناصح، نويسنده، روزنامه‌نگار و ويراستار متولد شهر رشت است. نخستین رمان وی با نام «ایراندخت» ‌در سال 1389 از سوی انتشارات «آموت» ‌منتشر و امسال (1391) به چاپ پنجم رسید. این رمان به عنوان اثر شايسته تقدير پانزدهمين دوره جايزه كتاب فصل انتخاب شد.

ناصح بازنویسی «جوامع الحکایات» برای نوجوانان را نيز در كارنامه خود دارد که از سوی نشر کتاب پارسه منتشر خواهد شد.

 

*** همین خبر در ایسنا

*** همین خبر در خبرآنلاین

*** همین خبر در همشهری‌آنلاین

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو