شریک شدن در لذت ناب داستان خوانی

انوشه منادی: خواندن دوباره ی این داستان‌ها برام خاطره انگیز بود. دهه شصت و جنب و جوش داستان توی جلسات و دفاتر ماهنامه های ادبی آن ایام که هر کدام جای خود را در ادبیات این ملک دارند و جویندگان جوان را نیز سیراب می کنند... تنها توشه ی باقی مانده برای من و خیلی ها فقط کوله بار خاطرات ست و بس. انگار درین جهان اتفاق نیفتاده اند و فقط در ذهن خسته و آشفته حال همدوره های نسل ما هستند و تا زمانی که نفسی بر می آید ممد حیات می مانند و نمی دانم کی مفرح جان خواهند شد.

با این مقدمه می خواهم درباره این مجموعه حرف بزنم و شاید چند نفر را ترغیب کنم تا درین لذت شریک شوند. از اوکانر تا به امروز چند مجموعه داستان ترجمه شده که این کتاب فعلن کامل ترین شان ست. شاخص ترین وجه داستان های اوکانر شخصیت های خاص و موقعیت و بزنگاه های برجسته ی داستانی ست که نویسنده در میان آدم ها پیدا کرده و با نگاهی فلسفی و مذهبی پرداخت شان کرده. به دلیل ذات دموکراسی هیچ وقت به خودم اجازه نمی دهم بپرسم چه می خواهد بگوید یا چرا می خواهد این حرف یا نظر را بنویسد ، بسراید یا نقاشی کند ، ذهن من در مواجهه با یک داستان به چگونگی بیان اثر درگیر می شود و از این منظر به خودم اجازه می دهم تا درباره یک داستان نظر بدهم ، به قول شکسپیر : زیر آسمان آبی هیچ مفهوم تازه وجود ندارد.

تفاوت فقط در نگاه و طرز بیان این مفاهیم تکراری و ابدی ازلی ست. این جا ، منظورم این صفحه ی فضول فیس بوک که بی پروا هر باز از آدم می پرسد در چه فکری هستی ، مکان مناسبی برای نقد یک اثر یا نویسنده نیست اما همین فضولی ملیح این صفحه آدم را آنتریک می کند تا چیزی بگوید درخور جلب توجه و نظر این همه نظاره گر آشنا و غریبه تا تشویق کند آن علاقه مند و آن دوست را که چراغ قوه به دست در تاریکی جستجو می کند برای یافتن چیزی لذت بخش. اگر این فعل یعنی ترغیب یک نفر دیگر ، خارج از من و ذهن من ، اتفاق بیفتد ، می بینیم که این فیس مجازی چطور به طور واقعی نفوذ می کند به حصار خلوت و تنهایی ما. وارد غار می شود و می فهمیم که به قول پاز : هر اتاقی مرکز جهان است.

برای بازگشت به داستان های اوکانر در انتها سخن کوتاه می کنم و می گویم اگر به دنبال کشف آدم های خاص در شرایط و بزتگاه های داستانی لذت بخش هستید حتمن سری به سرگشته های اوکانر بزنید و از کشف این همه آدم خاص لذت ببرید. لذتی که اوکانر با تسلط بر عناصر داستان نویسی خلق می کند و از هرکدام بخشی را در درون آدم می گذارد تا در خلوت و غار تنهایی اش همدمش باشند. در خاتمه اضافه می کنم این چیزی که نوشتم نقد نیست. سفارش به شریک شدن در لذت ناب داستان خوانی است.

مجموعه داستان های کوتاه فلانری اوکانر ، به درد اونایی می خوره که به قول استاد گلشیری : کار گل می کنند. منظور نویسنده جماعت که باید با ملات کلمات مثل کارگر ساختمان ،بیل بزنند و عرق بریزند تا داستان بنویسند... با تلاش و مشقت.

×××

شماره تلفن‌های 66496923، 88490392، 09360355401 و ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  برای ثبت سفارش و ارسال رایگان کتاب (خرید حداقل 4 عنوان) در خدمت علاقمندان کتاب‌های نشر آموت است. این طرح روز تعطیل ندارد و در تمام روزهای هفته (حتی جمعه‌ها و روزهای تعطیل) می‌توانید سفارش خود را اعلام فرمایید. برای مشاهده فهرست 110 عنوان کتاب نشر آموت (رمان ایرانی/ رمان خارجی/ شعر/ ایرانشناسی و ...) به سایت انتشارات آموت مراجعه فرمایید: www.aamout.com

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو