8 تیر زادروز «آنتوان دو سنت ‌اگزوپری»

هشتم تیرماه مصادف است با زادروز آنتوان دو سنت ‌اگزوپری، نویسنده و خلبان و خالق کتاب نامی «شازده کوچولو».

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «زمین انسان‌ها»، «خلبان جنگ»، «پرواز شبانه» و «نامه به یک گروگان» از دیگر آثار این نویسنده فرانسوی هستند.

آنتوان دو سنت اگزوپری ۲۹ ژوئن سال ۱۹۰۰ در شهر لیون به دنیا آمد. او در کودکی شاهد آزمایش‌های برادران رایت، مخترعان هواپیما، بود، که درصدد فروش اختراع‌شان به دولت فرانسه بودند و اولین پروازش را در فرودگاه مان تجربه کرد.

اگزوپری در آغاز دوره دبیرستان نزد یکی از استادان موسیقی به آموختن ویلن پرداخت. در دوران تحصیل در دبستان و دانشکده، گاهی ذوق و قریحه شاعری و نویسندگی خود را با نگاشتن و سرودن می‌آزمود و اغلب نیز مورد تشویق و تقدیر دبیران و استادانش قرار می‌گرفت، اما در کل دانش‌آموز متوسطی بود.

بعد از دریافت دیپلم، خانواده اگزوپری او را تشویق کردند تا وارد نیروی دریایی شود که محل خدمت بسیاری از اشراف‌زادگان فرانسوی بود. بعد از مدتی سنت اگزوپری جوان به دختر زیبایی دل‌بسته شد که خانواده دختر به سبب زندگی نامنظم و پرحادثه هوایی با ازدواج آن دو مخالفت کردند. نشانه‌ای از این عشق را در اولین اثرش به نام «پیک جنوب» (1929) می‌توان دید. در سال ۱۹۲۵ داستان کوتاهی از او به نام «مانون» در یکی از گاهنامه‌های پاریس چاپ شد، اما کسی او را در زمره نویسندگان به‌شمار نیاورد، و خودش نیز هنوز به راستی گمان نویسندگی به خود نمی‌برد.

در همین زمان بود که برای یک مأموریت سیاسی به میان قبایل صحرانشین مور در جنوب مراکش رفت و چون به خوبی از عهده اجرای این مأموریت برآمد، مورد تشویق فرماندهان و زمامداران وقت قرار گرفت. «پیک جنوب» اگزوپری یادگار زمانی است که نویسنده هوانورد در میان قبایل صحرانشین مراکش به سر می‌برد. هنگام بازگشت به فرانسه نخستین رهاوردی که با خود آورد، دست‌نویس این کتاب بود. او این نوشته را به وسیله پسرعمویش به چند نفر از ادیبان و نویسندگان فرانسه نشان داد، و آنان بیش از حد انتظار تشویقش کردند. در همین زمان یکی از ناشران سرشناس پاریس قراردادی برای انتشار «پیک جنوب» و چند نوشته دیگر با او بست و آن‌گاه اگزوپری به ارزش کار خود پی برد.

او در سال ۱۹۲۷ برای انجام مأموریت دیگری به آمریکای جنوبی رفت و در آن‌جا وقت بیش‌تری برای پیگیری افکار خویش یافت. دو کتاب او به نام «زمین انسان‌ها» و «پرواز شبانه» یادگار آن زمان‌اند. شهرت نویسنده با انتشار داستان «پرواز شبانه» آغاز شد که با مقدمه‌ای از آندره ژید در ۱۹۳۱ انتشار یافت.

در سال ۱۹۳۹ اثر معروف اگزوپری به نام «زمین انسان‌ها» برای نخستین‌بار منتشر شد و چندان مورد توجه واقع شد که از طرف فرهنگستان فرانسه جایزه گرفت. پس از تسلیم کشور فرانسه به آلمان، اگزوپری به آمریکا مسافرت کرد و کتاب‌هایی چون «قلعه»، «شازده کوچولو» و «خلبان جنگی» را در این دوران منتشر کرد.

شاهکار سنت‌ اگزوپری به نام «شازده کوچولو» در سال 1943 انتشار یافت که حوادث شگفت‌آنگیز آن با نکته‌های دقیق و عمیق روانی همراه است. «شازده کوچولو» یکی از مهم‌ترین آثار اگزوپری به شمار می‌رود که در قرن اخیر از پرخواننده‌ترین کتاب‌های جهان شناخته شده است.

آنتوان دو سنت اگزوپری به هنگام گشایش جبهه دوم و پیاده شدن قوای متفقین در شمال آفریقا، بار دیگر با درجه سرگردی به نیروی هوایی فرانسه آزاد ملحق شد. در۳۱ ژوئیه ۱۹۴۴ برای پروازی اکتشافی بر فراز فرانسه اشغال‌شده از جزیره کرس در دریای مدیترانه با یک فروند هواپیمای غیرمسلح به پرواز درآمد و پس از آن دیگر هیچ‌گاه دیده نشد.

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو