تا‌ز‌ه‌ترین جلسه ماهانه گروه شعر معاصر

تا‌ز‌ه‌ترین جلسه ماهانه گروه شعر معاصر در حالی برگزار شد که سه نفر از شاعران معاصر که به تازگی از آن‌ها مجموعه شعری منتشر شده است، میهمان‌های ویژه آن بودند.

به گزارش بخش نشر و ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست که روز چهارشنبه، 5 تیرماه، برگزار شد، علیرضا طبایی با مجموعه غزل «تندر اما ناگهانی‌تر»، علیرضا بهرامی با مجموعه شعر «اصلا مهم که نیست» و ساره دستاران با مجموعه شعر سپید «دلفین‌ها در خواب‌هایم شنا می‌کنند» به عنوان میهمان مدعو حضور یافته بودند. علاوه بر شعرخوانی این شاعران و دیگر اعضای این گروه، محمود معتقدی به نقد مجموعه شعرهای بهرامی و دستاران پرداخت.

در ابتدای این نشست که با اجرای اسدالله امرایی - مترجم - همراه بود، فرهاد عابدینی – شاعر و مدیرگروه شعر معاصر – در سخنانی با اشاره به نقد دو مجموعه شعر «دلفین‌ها در خواب‌هایم شنا می‌کنند» و «اصلا مهم که نیست»، گفت: ویژگی این دو مجموعه به همراه مجموعه شعر «این شعرها را جبرییل آورده است» سروده پونه ندایی که پیش‌تر اعلام کرده بودیم آن هم در این نشست نقد خواهد شد، اما با توجه به سفر خارج از کشور شاعر به جلسه‌ای دیگر موکول شد، ویژگی صمیمیت و روانی زبان این مجموعه‌ها بود که ما را بر آن داشت تا به بررسی آن‌ها در یک جلسه مجزا بپردازیم. همچنین خدماتی که شاعران آن‌ها در حوزه فرهنگ و ادبیات در این چندساله انجام داده‌اند.

او با ابراز خوشحالی از چرخش زبان شعر شاعران در سال‌های اخیر به سمت بازگشت به سادگی و صمیمیت در ارتباط با مخاطب، تأکید کرد: چند سال پیش در جایی گفتم وقتی من که 40 سال است شعر می‌خوانم، با خوانش چندباره برخی از شعرهای ارائه‌شده به نتیجه‌ای نمی رسم، از مخاطب غیرحرفه‌یی چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم که با آن‌ها ارتباط برقرار کند؟

نشست گروه شعر معاصر

در ادامه، محمود معتقدی در سخنانی درباره مجموعه شعر «دلفین‌ها در خواب‌هایم شنا می‌کنند» سروده ساره دستاران، گفت: اولین مجموعه شعر «ساره دستاران» آمیزه‌ای است از پازل‌های کوتاه، عاشقانه و برگرفته از عناصری از طبیعت، عشق و تنهایی و همچنین بسیاری از خاطره‌ها و دلتنگی‌های دور و نزدیک که بیش از هر چیزی باید گفت یک حس تمام‌عیار از دنیای کودکی‌ها پس پشت شعرها کمین کرده‌اند و در این‌جا و آن‌جا به کمک واژه‌های شاعر پیش می‌آیند تا غم «تنهایی» و «انتظار»های سمج را کوتاه و کوتاه‌تر کنند.

این شاعر و منتقد ادبی افزود: در این کارزار شاعرانه، همواره عناصری از اشیا و آدم‌ها و دلواپسی‌ها بر محور افقی و شکل‌هایی از گفتن‌ها بر محور عمودی متن شاعر را به گذرگاه‌هایی از روایت‌های فردی می‌کشاند که همانا دغدغه‌های «تنهایی» و «از دست‌دادگی» همواره با نشانی‌هایی منفرد چیدمان واژه‌ها را به خدمت یک نگرش هستی‌شناسانه از فضاهای ملتهب زندگی می‌گیرد.

او همچنین تاکید کرد: در این مجموعه که در دو بخش «هویج افتاد» و «ناگهان ابر درآینه» گرد آمده، به نظر می‌رسد هر یک از این بخش‌ها ضمن پیام خودش، در نهایت به کلیتی تمام از رویارویی انسان و طبیعت و عشق و کمی هم از مرگ می‌رسد. از جزیره‌هایی دور و نزدیک، که مفهوم زندگی به زبان‌های گوناگون، حرف خودش را می‌زند.

محمود معتقدی در بخش دیگری از این نشست، درباره مجموعه شعر «اصلا مهم که نیست» اثر علیرضا بهرامی گفت: در این مجموعه به رغم نام آن، همه چیز مهم است. در این چشم‌انداز، مضمون‌ها پر شده‌اند از روایت‌هایی که بوی زندگی شهری و دغدغه‌های منتشر در آن، فرصتی شاعرانه را فراهم آورده تا دستمایه شاعری باشد که با نگاه و زبانی معتدل، به کشف گم‌شده خود و فرصت‌های از دست‌رفته نسل خویش بوده باشد.

او افزود: نقطه عزیمت شاعر در این مجموعه، از درون خود زندگی و برگرفته از عناصری از رفتارها، نگاه‌ها، هویت‌ها و چشم‌انداز فرصت اشیا شروع می‌شود و به تداعی و ذکر خاطره‌هایی دور و نزدیک در همین حوالی می‌پردازد. درنتیجه، از عشق، از رنگ خاطره‌ها، از مرگ و حکایت خاطره‌هایی می‌گوید که تنها یادشان به جا مانده و کسی به درستی از بودن و نبودن‌شان چیزی نمی‌گوید.

این منتقد ادبی همچنین گفت: آن‌چه که در فضاهای ساده و گاه سیال «اصلا مهم که نیست» می‌گذرد، چالش سرنوشتِ نوعی تعلیق و شاید هم دغدغه‌های نرسیدن نسل این سال‌های زندگی است که هویت خویش را میان نبودن و بودن بسیاری از چیزها، آرزوهای خود را در سایه می‌بیند و چه بسا پر از حیرت و بی‌پاسخی از شرایط روزگار موجود است.

نشست گروه شعر معاصر

در ادامه این نشست، اسدالله امرایی با بیان سخنانی مبنی بر این‌که ویژگی فعالیت‌های شاعران میهمان این جلسه گروه شعر معاصر که مجموعه‌های آن‌ها نقد و بررسی شد، نگاه منصفانه و همه‌جانبه‌نگری در فرصت دادن به سلیقه‌های مختلف در فعالیت‌های حرفه‌یی‌شان بوده است، علاوه بر ساره دستاران و علیرضا بهرامی، از دیگر شاعران حاضر در نشست برای شعرخوانی دعوت کرد؛ شاعرانی چون: علیرضا طبایی، بنفشه حجازی، علیشاه مولوی، غزل تاجبخش، عبدالله صمدیان، هایده بهرامی، صلصال گیلانی، هانا مهر، بهمن زدوار، فاطمه سیستانی، فریاد ناصری و علی عزتی.

همچنین پوران کاوه – شاعر و مترجم – متنی را که برای مجموعه شعر پونه ندایی – شاعر و مدیر مجله شوکران – آماده کرده بود، برای حاضران خواند.

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو