رونمايي "تقاص برادري" در زاهدان

z2933.qxd

تقاص برادری کتابی است نوشته ی ناصر نخزری مقدم که از سوی انتشارات آموت روانه ی بازار فرهنگی وادبی کشور شده است . نخزری مقدم در بسیاری از مسئولیت های ادبی استان نقش تاثیرگذاری داشته است . 

«تقاص برادری» به شرح حال مردمانی می‌پردازد که به گذشته خود می‌بالند و در حسرت آن نیز به سر می‌برند. مردمانی که امروزه دچار دگردیسی شده‌اند؛ قصه برادرهایی که برادر بوده‌اند و اکنون تقاصش را می‌پردازند. برگزاری جلسه رونمایی و بررسی این کتاب در مرکز اسناد وکتابخانه ملی زاهدان دست مایه ی گزارشی شده که تقدیم نگاه کاوشگر شما مهربانان همیشگی و ادب دوست می شود .

به گزارش سرویس رسانه های دیگر رسانه ی خبری تحلیلی نی زار ، روزنامه زاهدان در صفحه ادبی امروز خود چهارشنبه ۸ بهمن در روزنامه ی شماره ۲۹۳۳ گزارشی از جلسه ی رونمایی کتاب تقاص برادری نوشته ی ناصر نخزری مقدم به قلم داود صیاد منتشر نموده است .

این گزارش که با ادبیاتی متفاوت شما را با حال و هوای جلسه ی رونمایی و بررسی کتاب تقاص برادری آشنا می کند در ادامه تقدیم می شود …

“در روز سه شنبه سی ام دی ماه ۱۳۹۳ ، مرکز اسناد و کتابخانه ملی زاهدان میزبان شاعران ، نویسندگان و فرهنگ مدارانی بود که به سبب برگزاری آیین رونمایی و بررسی کتاب ” تقاص برادری ” نوشته ی ناصر نخزری مقدم دور هم گرد آمده بودند .

http://www.neyzarnews.ir/wp-content/uploads/2015/01/253879-300x200.jpg

اگرچه انتظار می رفت که مسئولان فرهنگی و هنری به عنوان متولیان امور فرهنگی و هنری استان چنین آیینی را میزبانی کنند اما استاد قاسم سیاسر با به دست گرفتن میزبانی این مراسم مانند همیشه نشان داد که او قبل از آنکه مدیر کارآمدی برای اسناد آرشیوی باشد ،مدیری فرهنگی و خوش ذوق و کاربلد است .

قبل از آنکه به بسیاری چیز ها متهم شوم لازم است یادآوری کنم که طی چند ماه گذشته برگزاری چندین جلسه بررسی و نقد کتاب در مرکز اسناد خود موید سخن پیشینم هست .

در هر روی برگزاری جلسه رونمایی وبررسی کتاب نخزری مقدم آن زمان که دانستم مرتضی بختیاری نیز از سخنرانان این جلسه است مرا بر آن داشت تا به هر طریق ممکن هم که شده ، در این جلسه حضور پیدا کنم .

ساعت ۱۸ قرار بود جلسه شروع شود ، همهمه ی زندگی و کاری که این روزها با آن مشغولم باعث شد تا مثل همیشه چند دقیقه ای دیرتر برسم .

قبل از رسیدن به این می اندیشیدم که گویی ،این دیر رسیدن ها به قانونی نانوشته در زندگی ام مبدل شده است ، اما وقتی محبعلی عزیزی و آقای توکلی شاهنامه خوان را درب ورودی مرکز اسناد دیدم به خودم امیدوارشدم ، چند وقتی است که سعادت حضور در محافل ادبی و هنری کمتر اتفاق می افتد از همین روی با اشتیاقی دوچندان به همراه محبعلی عزیزی وارد سالن کنفرانس مرکز اسناد و کتابخانه ی ملی زاهدان شدم .

http://www.neyzarnews.ir/wp-content/uploads/2015/01/IMG_4561.jpg

ازاستقبال جلسه ای که برای کتاب ناصر نخزری مقدم شده بود به شگفت آمدم و در انتهای سالن جای گرفتم .

استاد قاسم سیاسر مشغول سخنرانی بود . می دانستم که اگر قرار است جناب سیاسر در مورد این کتاب سخنرانی کند قطع به یقین موضوعش پیوند میان ادبیات و تاریخ است و سیاسر در سخنانش بارها به این مورد اشاره کرد .

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ی ملی زاهدان می گفت : تغییرات ادبیات از پیچیدگی های زیادی برخوردار است و آنچه در این کتاب به لحاظ تاریخی مشاهده می شود این است که نویسنده اش آن را با اشراف تاریخی نوشته است .

استاد سیاسر یکی از ویژگی های مدرنیته را جمع آوری سطوح مختلف آگاهی در کنار هم دانست و خاطر نشان کرد : برخی آگاهی ها که هم زمان هستند به صورت هم زمان کنار هم قرار می گیرند . کاوش های صورت گرفته در تاریخ هم لایه های مختلفی را در مورد آگاهی های جمعی نشان داده است .

وی افزود : در زمانی که سنت وجود داشت ما توالی تاریخی را در پی داشته ایم کاری که مدرنیته در مورد این موضوع انجام داده است این است که این توالی تاریخی را در هم شکسته است .

سیاسر خاطر نشان کرد : در این رمان در بخش اول ، ماجرای یک معلم را روایت می کند .معلمی که در دوره ای خاص زندگی می کند . کسی که این رمان را می خواند به عینه در می یابد که مسائلی که در کتاب نخزری مقدم عنوان می شود مابه ازای عینی دارد . قابل لمس است و گیرا و این نشان می دهد که او توانسته است به خوبی یک برش از تاریخ استان خود را به خوبی نشان دهد

http://www.neyzarnews.ir/wp-content/uploads/2015/01/IMG_4545.jpg

قاسم سیاسر با اشاره به اینکه سنت همواره خود را از سر راه تجدد کنار می کشد افزود : سنت همواره کار خود را انجام می داده است و سعی می کرده از درگیر شدن با موج تجدد پرهیز کند .

وی معلم کتاب نخزری مقدم را معلمی دانست که حامل آگاهی های جدید بوده است .

سیاسر در پایان سخنانش نخزری مقدم را از افتخارات استان دانست و گفت :از آنجا که اقبال ادب دوستان استانی به سمت شعر بیشتر است بیشتر استعداد های خلاق جذب شعر می شوند از همین روی ناصر نخزری مقدم در حکم کیمیا است .

وقتی به دنبال ادبیات متفاوت مجری نگاهم به سمت وی معطوف شد ، متوجه شدم که سلطان جهانتیغ عزیز با واژگانی که همیشه بهترینش را همواره در آستینش دارد تا مخاطبش را به وجدی دوچندان فرا بخواند مجری این شور است . سلطان و اجراهایش را همواره ستایش می کنم اگرچه اورا پیشتر با اشعارش می شناختم .

در هر روی سلطان جهانتیغ از مرتضی بختیاری خواست تا به عنوان سخنران دیگر این مراسم سخنش را آغاز کند .

بختیاری گفت : رمان تقاص برادری اولین رمان مستقل در حوزه ی جنوب شرق است. وی این سخن را به استناد منابعی که در اختیار داشته و پژوهشی که در این باره انجام داده است عنوان کرد .

مرتضی بختیاری در آغاز سخنش از نهاد های فرهنگی هنری به ویژه فرهنگ و ارشاد و حوزه ی هنری به سبب بی مهری هایشان نسبت به چاپ این کتاب گلایه نمود .

وی اشاره کرد که ناصر نخزری مقدم در برهه های زمانی مختلف با این نهاد ها همکاری داشته است و انتظار می رفت این جلسه در یکی از این نهاد ها برگزار شود !

بختیاری با اشاره به اثر مردآزمای نخزری مقدم که سه سال است در نوبت چاپ به سر می برد خاطر نشان کرد : کتاب مرد آزمای که من افتخار خوانش آن را پیش از چاپ داشته ام و همچنین تقاص برادری نشان داد که نخزری مقدم در حوزه ی داستانی کشور حرف های زیادی برای گفتن دارد .

وی با اشاره به جریان های داستانی در اقصی نقاط کشور و پشتوانه هایی که برای عرض اندام آنان وجود داشته است تصریح کرد : ما عملا در حوزه ی رمان هیچ کار جدی تا به حال نداشته ایم و متاسفانه حمایت ها و اقبالی که در این زمینه وجود دارد بسیار ناچیز است .

بختیاری بیان کرد : وجود ناصر نخزری مقدم و کتاب وی باعث پویایی نسل جدید خواهد شد . او از رسانه ها درخواست نمود تا با معرفی و پرداختن به جنبه های فنی آثار نخزری مقدم در پرورش ذائقه ی ادبی ادب دوستان نقش فزاینده ای ایفا کنند .

مرتضی بختیاری با اشاره به روایت غیر خطی رمان تقاص برادری گفت : من همواره در این اندیشه بودم که چرا کتاب به صورت خطی روایت نمی شود ؟ آیا نویسنده می خواهد نشان دهد که تکنیک های فنی را به خوبی فرا گرفته است ؟ وی با اشاره به سخنان جناب سیاسر یاد آور شد که وقتی سطح آگاهی های متفاوت در کنار یکدیگر قرار می گیرند دیگر جایی برای روایت خطی نمی ماند .

بختیاری شکستن زمان ،و نشان دادن نسلی از جامعه که نفس های آخرش را دارد می کشد را از دیگر نقاط قوت این کتاب دانست

http://www.neyzarnews.ir/wp-content/uploads/2015/01/IMG_4544.jpg

مرتضی بختیاری اظهار کرد : بوم و جامعه ای که در این کتاب روایت می شود نشانگر بزرگانی است که از پیچیدگی های عمیق یک جامعه روایت می شوند . زبان کتاب ساده و آرام است و مخاطبش را خسته نمی کند .

وی از غنای واژگانی تقاص برادری نیز سخن گفت و همچنین از پنچاه و اندی واژه ی بومی در بوم سیستان که در این کتاب در عین قدرت به درستی جای گرفته اند . به گونه ای که برای مخاطب غیر بومی نیاز به هیچ توضیح ، تفسیر یا معنایی برای این واژه ها نیست .

تعدد شخصیت و این که ناصر نخزری مقدم چگونه توانسته است این همه شخصیت را در رمان خویش جای دهد نیز از دیگر مواردی است که نمی توان به سادگی از کنار آنان گذشت .

بختیاری همچنین از باور هایی که در این کتاب روایت شده و نویسنده بی آنکه در برابر این باور ها قضاوتی بکند و تنها روایت گر آنان بوده اند نیز سخن گفت .

سخنان مرتضی بختیاری که به پایان رسید ، بنا به درخواست خبرنگار شبکه هامون برنامه ای که قرار بود در انتهای مراسم و در جایگاه ویژه ای برگزار شود به بهانه ی آنکه تیم گزارشگر بایستی در جلسه ای دیگر حضور پیدا کنند و من خوب میدانم که این بهانه ی مناسبی برای این کار نبود میان برنامه ها آمد ، گسستی که خوشایند نگارنده حداقل نبود !

و من هنوز در این اندیشه ام که چرا برای شبکه ای که حرمت جلسات فرهنگی را درک نمی کند تا خبرنگاری را به این گونه مراسم بفرستد که حوصله ی چنین برنامه هایی را داشته باشد ، بایستی سین برنامه ای به این مهمی تنها به درخواست آنها تغییر کند .

و این شد که مراسم رونمایی از کتاب ناصر نخزری مقدم در میان برنامه سخنرانی مدعوین با تشویق حضار و تبریکات اساتید انجام شد .

http://www.neyzarnews.ir/wp-content/uploads/2015/01/IMG_4555.jpg

پس از آیین رونمایی کتاب و شعرخوانی محمد میر، وحید ضیایی دیگر سخنرانی بود که به دعوت سلطان جهانتیغ سخنرانی اش را آغاز کرد .

ضیایی گفت : بنده قبل از اینکه سعادت پیدا کنم در استان سیستان وبلوچستان حضور پیدا کنم این استان را با استاد عباس باقری و شروین شاه وزی پور می شناختم که یکی شاعر آئینی و دفاع مقدس بود و دیگری مسئول اسبق واحد آفرینش های حوزه هنری زاهدان!

وی افزود : اما وقتی حضورم در این استان با اتفاق خوشایند چاپ کتاب محمد میر که سمبلی از غزل پردازان معاصر است و پا روی دوش بسیاری از معاصرین نیز گذاشته هم زمان شد به اوج قدرت این نویسندگان و شاعران پی بردم .قدرتی که بدون پشتوانه ی غنی فرهنگی که در این استان وجود دارد نمی توان از آن به راحتی سخن گفت .

وحید ضیایی خاطر نشان کرد : شعر استبداد سخن است و سابقه ی شاه و رعیتی دارد اما ناصر نخزری مقدم در کتاب خود بافندگی کرده است و آن را به مینیاتوری به غایت زیبا مبدل نموده است .

ضیایی تصریح کرد : تقاص برادری توسط انتشاراتی چاپ شده است که سال گذشته عنوان انتشارات برتر کشور را از آن خود کرده است . چنین ناشری در پی این است که اثار فاخر را به سبب پشتوانه ای که دارد چاپ کند از همین روی می توان رمان ناصر نخزری مقدم را در ردیف بهترین های کشور دانست .

وی از رسانه های محلی خواست تا با پرداختن به ویژگی های بارز و نهان این اثر داشته های بومی و محلی بسیار ارزشمند این دیار را مطرح کنند .

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو