پراقبال‌ترين‌هاي سال90

گزارش از نويسنده‌هايي كه با بيشترين استقبال روبه‌رو شدند

روزنامه ایران - سه‌شنبه 2 خرداد 1391 صفحه 18 (Pdf)

مريم شهبازي (روزنامه ایران): زمان چنداني از به پايان رسيدن نمايشگاه كتاب تهران نمي‌گذرد. نمايشگاهي كه امسال با جشن يك ربع قرن، بيست و پنجمين دوره‌اش را جشن گرفت. اگردر هفته‌ها واگر دقيق‌تر بگويم در روزهايي كه گذشت سري به صفحات فرهنگي روزنامه زده باشيد؛ به‌طور حتم با اخبار متعددي در خصوص نمايشگاه كتاب مواجه شده ايد. اخباري كه برخي ازآنها به انعكاس خبرهاي نمايشگاه مي‌پرداخت و برخي ديگر هم به دنبال انعكاس مشكلات بازديدكنندگان نمايشگاه، اهالي قلم و كم وكاستي‌هاي اين رويداد بزرگ فرهنگي در صفحات روزنامه بود.

با توجه به داعيه مسئولان برگزاري اين نمايشگاه در خصوص وسعت واهميت برگزاري آن كه معتقدند نمايشگاه كتاب تهران در جايگاه دوم پس از نمايشگاه كتاب فرانكفورت قرار دارد و با وجود پايان يافتن نمايشگاه كتاب تا حد امكان به ارائه مطالبي كه براي خوانندگان و اهالي قلم مفيد باشد خواهيم پرداخت. مشكلاتي كه اگر از دريچه نگاه فعالان عرصه كتاب بررسي شود به برپايي بي‌نقص‌تر بيست و ششمين دوره از اين نمايشگاه كمك‌هاي بسياري خواهد كرد. البته فراموش نكنيد كه اين امكان در صورتي فراهم مي‌شود كه معاونت فرهنگي وزارت ارشاد هم در صدد رفع آنها برآيد. در غير اين صورت بازتاب اين گلايه‌ها جز تكرار درد‌دل‌هاي اهالي قلم فايده ديگري نخواهد داشت.

امروز هم به سراغ بخشي از دستاوردهاي نمايشگاه كتاب رفتيم. با معرفي تعدادي از نويسنده‌هايي كه موفق به جذب بيشترين استقبال از سوي بازديدكنندگان شدند درصدد برآمديم تا به معرفي آثار منتخب از نگاه شما بازديدكنندگان نمايشگاه كتاب تهران بپردازيم.معرفي نويسندگان و آثاري كه بدون در نظرگرفتن هيچ اعمال سليقه‌اي در اختيار شما قرار مي‌گيرد تا ازبرترين آثار داستاني منتشر شده در سال 90 باخبر شويد.

فریبا کلهر

فريبا كلهر رمان نويس و نويسنده در حوزه كودك و نوجوان كشورمان است. نويسنده‌اي كه فعاليت خود را از دهه شصت با حضور در مجله‌هاي رشد، در حيطه ادبيات داستاني كودك و نوجوان آغاز كرده و تأليفات زيادي نيز در اين حيطه از خود بر جاي گذاشته است. او حدود سيزده سال، از بدو تأسيس سروش كودكان تا سال‌هاي ۱۳۸۲ سمت سردبيري ماهنامه سروش كودكان را برعهده داشت.

اين نويسنده زن كشورمان از سال 60 فعاليت حرفه‌اي خود را در عرصه رمان آغاز كرد و در مدت كوتاهي توانست نام اثر خود را در زمره پرفروش‌ترين‌هاي نمايشگاه كتاب در آخرين دوره‌اش ثبت كند. «شوهر عزيز من» عنوان اين اثر است كه توسط نشر آموت در نمايشگاه عرضه شد. استقبال مردم ازاين رمان تا حدي بود كه چاپ نخست آن در دومين روز نمايشگاه به پايان رسيد.

ابتداي ورود كلهر به عرصه ادبيات داستاني با قدم نهادن در عرصه كودك و نوجوان بود. با اين حال او با خلق رمان بزرگسال خود نشان داد كه از عهده وجه ديگري از داستان‌نويسي هم برمي‌آيد. «شوهر عزيز من» توسط نشر آموت منتشر و به بازار عرضه شده است.

بهنام ناصح

رمان «ايراندخت» هم ازآن دسته رمان‌هايي بود كه از سوي مخاطبان با استقبال بسياري روبه‌رو شد. اين رمان با وجود اين كه نخستين اثر داستاني بهنام ناصح به شمار مي‌آيد ولي نسخه‌هاي آن در همان روزهاي ابتدايي نمايشگاه كتاب به فروش رسيد. رماني برخوردار از داستاني عاشقانه و تاريخي كه براساس برخي وقايع اواخر دوران ساساني روايت مي‌شود. ناصح پيش‌تر دراين باره گفته بود كه با الهام از چند شخصيت تاريخي دست به تأليف اين اثر داستاني زده است؛ داستاني كه نمي‌توان آن را صرفاً رماني تاريخي به شمار آورد.

شخصيت‌پردازي اصلي نخستين اثر داستاني اين منتقد و داستان‌نويس كشورمان ميان شخصيت «ايراندخت» و «روزبه» كه مرد مورد علاقه اوست، تقسيم مي‌شود. ناصح رمان «ايراندخت» و بازنويسي جوامع‌الحكايات سديدالدين عوفي و سردبيري مجله اينترنتي ماندگار را در پرونده كاري خود دارد. وي براي نوشتن رمان «ايراندخت» شايسته تقدير شانزدهمين دوره جايزه كتاب فصل جمهوري اسلامي ايران شد.

«ايراندخت» به قلم بهنام ناصح از سوي انتشارات آموت با قيمت چهار هزار و 500تومان منتشرشده است.

ياسر نوروزي

ياسر نوروزي را مي‌توان از جمله داستان‌نويساني به‌شمار آورد كه فعاليت خود را در عرصه روزنامه‌نگاري آغاز كرده و سپس به سراغ قلم زدن در دنياي ادبيات داستاني رفته است. روزنامه‌نگاري كه در صفحات ادبيات و كتاب با روزنامه‌هايي همچون ايران و همشهري همكاري داشته است.

فارغ‌التحصيل رشته زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تهران است و نخستين رمان خود را در حيطه روايت يك ماجراي اجتماعي رئال خلق كرده است. به گفته خود او ماجراي داستان از فرار يك دختر از خانه خود و پناه بردن به يك ساختمان در محله زندگي ناصر آغاز مي‌شود كه اين موضوع موجب مي‌شود خواننده در ادامه با دلايل فرار اين دختر از خانواده، نوع برخورد اهالي محل با وي و نيز حتي درخواست‌هاي آنها به منظور پناه دادن به او و ارتباط ناصر با وي آشنا ‌شود.

رمان «نامحرم» در 424 صفحه از سوي نشر آموت منتشر شد و چاپ نخست آن در همان روزهاي اول نمايشگاه به پايان رسيد.

حسن كريم پور

حسن كريم‌پور هم از آن دسته نويسندگاني بود كه در نمايشگاه كتاب امسال رمان‌هايش با استقبال بسياري روبه‌رو شد. نويسنده‌اي كه بخش عظيمي از شهرتش را به رمان «باغ مارشال» مديون است. رماني كه از جمله شاخص‌ترين آثار اين نويسنده كشورمان به‌شمار مي‌آيد.

از حسن كريم‌پور تابه حال رمان‌هايي همچون «خوابى در هياهو»، «نقشى بر تصوير ديگر»، «خيال عشق»، «وسوسه خانه مادربزرگ»، «باغ رؤياها»، «من محكوم مى‌كنم»، «كيش گم‌كردگان»، «مرهمى بر زخم كهن»، «از ديارى به ديار ديگر» و «آن سوى نيزار» به چاپ رسيده است.

از جمله رمان‌هايي كه از وي در اين دوره نمايشگاه ارائه شد مي‌توان به «باغ روياها»، «باغ مارشال»، «وسوسه‌هاي خانه مادر بزرگ» و «ظلمات» اشاره كرد. از اين ميان رمان «ظلمات» توسط مؤسسه نشر افكار و «باغ روياها»، «باغ مارشال» و «وسوسه‌هاي خانه مادر بزرگ» هم با همكاري مؤسسه نشرآموت منتشر شده است.

محمدعلي علومي

نويسنده رمان مشهور «سوگ مغان» در اين دوره با «پريباد» به استقبال بازديدكنندگان شتافت و توانست اثر خود را در زمره پرمخاطب‌ترين نويسنده‌هاي كشورمان قرار دهد. محمدعلي علومي فارغ‌التحصيل رشته علوم سياسي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران است. وي از دوستان صميمي مرحوم ايرج بسطامي و مدتي هم همخانه وي بود.

با لهجه شيرين كرماني صحبت مي‌كند و خلق آثاري چون «سوگ مغان»، «طنز در امريكا» و «وقايع نگاري بن لادن» را در كارنامه كار خود دارد. علومي علاوه بر داستان‌نويسي مدت هاست در حيطه مسائل فرهنگي نيز به تحقيق و تفحص مي‌پردازد. شايد به همين دليل است كه نوشته‌هاي او تا اين اندازه بر مخاطبانش اثر مي‌گذارد. بسياري معتقدند كه اين رمان علومي از بهترين رمان‌هايي به‌شمار مي‌آيد كه در سال گذشته به بازار نشر كشورمان وارد شده است.

علاوه بر انتشارات آموت، نشر افكار نيز رمان‌ «ظلمات» و مجموعه «داستان‌هاي غريب مردمان عادي» را كه حاصل فكر و دل و ذهن اين نويسنده نجيب و با ذوق اهل شهرستان بم، هستند در نمايشگاه كتاب عرضه كردند.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو